نان باگت

برای درست کردن ساندویچ‌ها نان باگت یک گزینه مناسب است. اکثر افراد فکر می‌کنند تهیه این مدل نان در خانه ممکن نیست و حتما باید از فروشگاه‌ها تهیه کنند. اگر شما هم همین نظر را دارید، این مطلب دسپخت را بخوانید تا با روش پخت این نان در خانه آشنا شوید و به‌راحتی آن را تهیه کنید.

مواد اولیه لازم برای نان باگت

نام مواد مقدار لازم
آرد ۳ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
آب ۱ پیمانه
کره ۵۰ گرم
خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
روغن مایع مخصوص پخت‌وپز به اندازه دلخواه
نان باگت
طرز تهیه نان باگت

طرز تهیه نان باگت

مرحله اول:

اول باید خمیر را آماده کنید و برای این کار به سراغ خمیر مایه بروید. آن را با شکر و نصف پیمانه آب ولرم مخلوط کنید. سپس، روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید برای یک ربع استراحت کند تا شروع به پف کردن کند.

مرحله دوم:

آرد را الک کنید و به همراه نمک و کره آب‌شده در یک ظرف بریزید. سپس، خمیر مایه عمل‌آمده را هم اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در این حین، شیر و آب ولرم را هم در چند مرحله اضافه کنید تا خمیر منسجمی به دست بیاید. خمیر را برای مدت یک ربع به‌خوبی ورز دهید تا بافت بهتری به خود بگیرد.

مرحله سوم:

به کف و دیواره‌های ظرف بزرگی روغن بمالید و خمیر ورز داده‌شده را در آن بگذارید. سپس، با یک پلاستیک یا پارچه نخی تمیز رویش را بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید. حدود یک ساعت زمان کافی است تا استراحت کند. اما برای این‌که متوجه شوید خمیر به‌خوبی استراحت کرده‌است، باید حجم آن دو برابر شود و حالت نرم و پف‌داری به خود بگیرد.

مرحله چهارم:

بعد از دو برابر شدن حجم خمیر، چند ضربه با انگشت به آن بزنید تا پف آن را بگیرید. سپس، خمیر را به اندازه‌های کوچک تقسیم کنید. سطح کار را آردپاشی کنید و هر یک از آن‌ها را به شکل گرد نازک و سپس، رول کنید. برای این‌که کناره‌های نان‌ها از هم باز نشوند، گوشه‌های آن‌ها را فشار دهید تا به هم بچسبند.

مرحله پنجم:

کف سینی فر مقداری روغن بریزید و سپس، نان‌ها را داخل آن بگذارید. سپس، یک پارچه نخی رویشان بکشید و اجازه دهید برای نیم ساعت دیگر استراحت و پف کنند. می‌توانید از کاغذ روغنی هم استفاده کنید اما معمولا خمیر نان به کف سینی نمی‌چسبد و بعد از سرد شدن به‌راحتی از آن جدا می‌شود.

مرحله ششم:

بعد از استراحت، مقداری شیر ولرم را با زردچوبه قاطی کنید و با قلم‌مو روی نان‌ها بکشید تا بعد از پخته شدن رنگ طلایی به خود بگیرند. فر را هم قبل از گذاشتن نان‌ها داخل آن برای یک ربع گرم کنید.

مرحله هفتم:

نان‌ها را داخل فر بگذارید و اجازه دهید با دمای متوسط ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد به‌خوبی پخته شوند. اگر بعد از آماده شدن، متوجه شدید رویشان به‌خوبی سرخ نشده‌اند؛ گریل را روشن کنید و یک تا دو دقیقه اجازه دهید به‌خوبی طلایی شوند.

نان باگت
طرز تهیه نان باگت

نکته‌های بهتر درست کردن نان باگت

  • برای مقوی شدن نان‌ها مقداری کنجد روی آن‌ها بپاشید.
  • از آرد قنادی به جای آرد گندم استفاده کنید که نان‌ها پف بیشتری داشته‌باشند.
  • بعضی از آشپزها چند برش روی خمیر ایجاد می‌کنند که پخت بهتری داشته‌باشند. برای این کار از چاقوی تمیز استفاده کنید.
  • برای رومال نان‌ها می‌توانید از یک عدد زرده تخم مرغ به همراه نمک و چند قاشق شیر هم استفاده کنید. همین‌طور، ریختن یک عدد تخم مرغ در این خمیر، بافت بهتری به آن می‌دهد.
نان باگت
طرز تهیه نان باگت
نان باگت
طرز تهیه نان باگت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا