مرغ شکم پر

اگر تا آمدن مهمان تنها چند ساعت فرصت دارید و تمام خانه بهم ریخته است؛ بهتر است به سراغ غذای آسان بروید. اگر با مهمانان رودربایستی داشته‌باشید و نتوانید این گزینه را انتخاب کنید؛ مرغ شکم پر درست کنید. غذایی که تنها یک ساعت باید زمان بگذارید و آن را آماده کنید. سپس، در فر پخته می‌شود؛ یعنی می‌توانید به‌طور همزمان به سراغ کارهای دیگر خانه بروید و قبل از آمدن مهمان‌ها، همه چیز را مرتب کنید. در ادامه، دستور پخت مرغ شکم پر خوشمزه و خوش‌رنگ را در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای مرغ شکم پر

نام مواد مقدار لازم
مرغ متوسط ۱ عدد
سبزیجات معطر به مقدار دلخواه
آلو بخارا ۱۲ – ۱۵ عدد
انار ترش ۲ عدد
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به مقدار دلخواه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو به مقدار دلخواه
گردو آسیاب‌شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کاری به مقدار دلخواه
مرغ شکم پر
طرز تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر

مرحله اول:

پوست مرغ را جدا کنید و آن را به صورت درسته بشورید. در آبکش بگذارید تا آب آن به‌طور کامل از بین برود. بعد از یک ساعت به سراغ آن بروید. به آن نمک، زردچوبه، زعفران دم‌کرده، کاری و آبلیمو بزنید. بعد از این‌که مواد به تمام بخش‌های مرغ رسید، در ظرف را ببندید یا روی آن سلفون بکشید. سپس، مرغ را برای یک شب در یخچال بگذارید تا مواد با آن ترکیب شوند.

مرحله دوم:

سبزیجات معطر تره، چند برگ نعنا، گشنیز، جعفری، برگ سیر و چوچاغ را ساطوری کنید. سپس، به آن، گردو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین بزنید. همین‌طور، انار و رب انار را هم اضافه و با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم:

آلوها را بشورید و اجازه دهید برای مدت ۲۰ دقیقه در آب ولرم بمانند. سپس، آبکش کنید و به سبزیجات اضافه کنید. مواد را مزه کنید و ببینید نیاز است مقداری بیشتر ترش یا ملس باشد یا خیر. اگر دلتان خواست مواد ترش‌تر باشند، مقداری رب انار اضافه کنید.

مرحله چهارم:

مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و آن را در ظرفی بگذارید که مناسب فر باشد. شکم آن را با موادی که تهیه کرده‌اید، پر کنید. همینطور، چند برش چاقو روی قسمت سینه ایجاد کنید که بهتر بپزد. سپس، آن را در فری که از قبل روشن کرده‌اید، بگذارید. پخت آن حدود ۲ و نیم تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

مرحله پنجم:

بعد از یک ساعت اول، دو بار به روی مرغ‌ها رب بزنید. رب را با روغن مایع و فلفل سیاه ترکیب کنید. مرغ را از فر خارج کنید و مواد را با قلم‌مو روی تمام قسمت‌های آن بمالید. این کار را دو بار با فاصله انجام دهید.

مرحله ششم:

در انتها، به سینه مرغ چاقو یا چنگال بزنید و ببینید آیا همه قسمت‌ها آن پخته شده‌اند یا خیر. اگر پخته بود، فر را خاموش کنید.

مرحله هفتم:

مقداری رب گوجه فرنگی در روغن سرخ کنید. سپس، در آن مقداری آب جوش بریزید. این مواد را کف قابلمه بزرگی بریزید. سپس، مرغ را به‌آرامی داخل آن بگذارید و در آن را ببندید. حرارت زیر آن را کم کنید و اجازه دهید برای مدت نیم ساعت بپزد.. از آن‌جایی‌که فر باعث خشک شدن مرغ می‌شود؛ این کار آن خشکی را جبران می‌کند.

مرغ شکم پر
طرز تهیه مرغ شکم پر

نکته‌های بهتر درست کردن مرغ شکم پر

  • به جای فر می‌توانید از تنورهای گازی استفاده کنید.
  • به جای رب انار می‌توان از رب آلو و آلوچه استفاده کرد.
  • چوچاغ گیاهی خودرو در شمال است که ممکن است به آن دسترسی نداشته‌باشید.
  • اگر مواد شکم مرغ زیاد بود، آن را در ظرف دیگری بریزید و به همراه مرغ در فر بگذارید.
  • لازم نیست شکم مرغ را بدوزید. با آزاد بودن، تمام بخش‌های آن به‌خوبی پخته و خشک می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا