مرغ ترش

مرغ ترش یکی از غذاهای شمالی است که عطر آن حتما شما را شیفته خود می‌کند و وادارتان می‌کند برای همیشه دستور آن را یاد بگیرید و آن را به یکی از غذاهای همیشگی برنامه غذایی‌تان تبدیل کنید. در این مطلب دسپخت، روش تهیه ساده آن را در اختیارتان می‌گذاریم و در انتها، تمام نکاتی را که برای خوشمزه‌تر شدن این غذا نیاز دارید، برایتان می‌آوریم. پس، حتما تا انتهای این مقاله کوتاه را بخوانید.

مواد اولیه لازم برای مرغ ترش

نام مواد مقدار لازم
ران/ سینه مرغ ۴ تکه
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر ۳ حبه
گردوی آسیاب‌شده ۲۰۰ گرم
سبزیجات معطر ۲۰۰ گرم
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
مرغ ترش
طرز تهیه مرغ ترش

طرز تهیه مرغ ترش

مرحله اول:

تکه‌های مرغ را به نمک و زردچوبه آغشته کنید و اجازه دهید این مواد به تمام بخش‌های مرغ برسند. سپس، اجازه دهید برای دو ساعت مرغ استراحت کند تا ادویه به‌خوبی با گوشت ترکیب شود.

مرحله دوم:

بعد از گذشت زمان استراحت گوشت، تابه‌ای را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. بعد از داغ شدن روغن، تکه‌های مرغ را داخل آن بگذارید و صبر کنید تا به‌خوبی تمام بخش‌های آن‌ها سرخ شوند.

مرحله سوم:

در حین سرخ شدن مرغ، پیاز را بشورید و پوست بگیرید. سپس، آن را به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید. بعد از طلایی شدن تکه‌های مرغ، آن‌ها را از تابه درآورید و پیاز را به جای آن‌ها در تابه بریزید تا سرخ شوند. مقداری نمک و زردچوبه هم بریزید تا ترد و طلایی شود. سیر را هم در همین زمان پوست بگیرید و بعد از کاراملی شدن پیاز به آن اضافه کنید. سیر سریع می‌سوزد و نیازی به تفت طولانی ندارد و تنها بلند شدن بوی آن کافی است.

مرحله چهارم:

سبزی‌ها را بشورید و بعد از خشک شدن، ساطوری کنید. اندازه خرد کردن به سلیقه شما بستگی دارد اما بهتر است که کاملا ریز نکنید. حالا سبزی‌ها، گردوی آسیاب‌شده و رب انار را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است رب را بعد از سرخ شدن بقیه مواد اضافه کنید تا نسوزد و تلخ نشود.

مرحله پنجم:

حدود ۵ لیوان آب هم به مواد اضافه کنید و تکه‌های مرغ را در آن بیاندازید. سپس، حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا به جوش بیاید و بعد از قل زدن، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد پخته شوند. معمولا بین دو تا سه ساعت زمان نیاز است تا این غذا آماده شود و حتما قبل از خاموش کردن یک بار آن را مزه و مقدار ادویه آن را چک کنید.

مرغ ترش
طرز تهیه مرغ ترش

نکته‌های بهتر درست کردن مرغ ترش

  • در حین آماده شدن، تکه‌های مرغ را زیرورو کنید تا سس به تمام بخش‌های آن‌ها برسد و قسمت‌های پایینی له نشوند.
  • رنگ این مرغ تیره است اما می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، رنگ بهتری به آن بدهید.
  • رب انار ترش است اما اگر می‌خواهید غذا مزه ترش‌تری داشته‌باشد، مقداری آبلیمو، آبغوره، آب‌نارنج یا تمرهندی در آن بریزید.
  • بعضی افراد گیلانی در تهیه این غذا از لپه استفاده می‌کنند یا یک عدد تخم مرغ در آن می‌ریزند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید، می‌توانید همین کار را انجام دهید.
  • سبزی‌های خوش‌عطر این غذا شامل خالواش و چوچاق هستند که به شکل خودرو در استان‌های شمالی کشور می‌رویند. اگر به آن‌ها دسترسی ندارید، از گشنیز، جعفری، نعنا و ریحان استفاده کنید و البته می‌توانید این غذا را بدون سبزیجات معطر هم درست کنید. فقط بدانید که زیاد بودن گشنیز، غذا را شیرین می‌کند.
مرغ ترش
طرز تهیه مرغ ترش
مرغ ترش
طرز تهیه مرغ ترش
مرغ ترش
طرز تهیه مرغ ترش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا