مربای هلو

یکی از مرباهایی که عطر خوبی دارد، مربای هلو است و درست کردن آن ساده و راحت است. در این مطلب دسپخت، می‌خواهیم طرز تهیه این مربای خوش‌عطر را در اختیارتان بگذاریم و نکاتی را برایتان بگوییم که حتی برای اولین بار هم بهترین مزه را تجربه کنید.

مواد اولیه لازم برای مربای هلو

نام مواد مقدار لازم
هلو ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آب لیموترش ۱ قاشق غذاخوری
مربای هلو
طرز تهیه مربای هلو

طرز تهیه مربای هلو

مرحله اول:

هلوها باید تمیز شوند اما نیازی به خشک کردن نیست. از آن‌جایی که این میوه پوست ضخیمی دارد، بهتر است آن را بگیرید تا بافت مربا بهتر شود. برای این کار، آن‌ها را در آب جوش بیاندازید و اجازه دهید ده دقیقه استراحت کنند. سپس، پوستشان را به‌راحتی جدا کنید.

مرحله دوم:

هلوهای پوست‌گرفته را به شکل و اندازه دلخواه خرد کنید. فقط حواستان باشد که ریزشان نکنید تا مربایتان بافت ظاهر خوبی هم داشته‌باشد. سپس، یک لایه از هلوهای خردشده را در قابلمه بریزید و یک لایه شکر رویشان اضافه کنید. ریختن لایه به لایه را تا تمام شدن شکر و هلوها انجام دهید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید این ترکیب برای چند ساعت در یخچال استراحت کند تا آب بیاندازد.

مرحله سوم:

قابلمه را از یخچال بیرون آورید و چند بار هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس، روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر به‌طورکامل حل شود و ترکیب به جوش بیاید. معمولا یک ساعت زمان نیاز است تا مربایتان به قوام کافی برسد. برای تست کردن مقداری از آن را بردارید و بین انگشتان خود قرار دهید. اگر حالت نخ‌مانندی ایجاد شد، مربایتان به قوام رسیده‌است.

مرحله چهارم:

گلاب و لیمو ترش را به مربا اضافه و شعله را بعد از ۵ دقیقه خاموش کنید. حالا مربای هلوی شما آماده است تا بعد از سرد شدن، آن را در ظرف‌های شیشه‌ای تمیز بریزید.

مربای هلو
طرز تهیه مربای هلو

نکته‌های بهتر درست کردن مربای هلو

  • در قابلمه را در حین پخت نبندید.
  • از هلوهای رسیده برای این کار استفاده نکنید؛ چون مربای شما له می‌شود.
  • به جای گلاب می‌توانید از وانیل، هل، دارچین، بادیان یا زعفران برای خوشمزه‌تر شدن این مربا استفاده کنید.
  • میزان شکر به سلیقه شما بستگی دارد و اگر مربای کم‌شکر دوست دارید، می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • کفی را که روی مربا جمع می‌شود، جمع کنید تا رنگش شفاف‌تر و روشن‌تر شود. علاوه‌براین، قسمت داخلی هلو هم باعث تیره شدن رنگ مربا می‌شود. آن را هم جدا کنید.
  • اگر وقت استراحت دادن به ترکیب هلو و شکر ندارید، یک یا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. اگر مقدار آب بیشتر باشد، می‌توانید آن را برای درست کردن شربت از میوه هلو جدا کنید.
مربای هلو
طرز تهیه مربای هلو

راه‌های جلوگیری از کپک و شکرک زدن:

  • در مربا قاشق خیس نگذارید.
  • از آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید.
  • اگر مربا زیاد نرم شود، شکرک می‌زند.
  • مربا باید به غلظت مناسب برسد تا شکرک نزند.
  • شکرهای دانه‌ریز بهتر از شکرهای دانه‌درشت هستند.
مربای هلو
طرز تهیه مربای هلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا