لوز بادام

لوز بادام شیرینی مقوی است که بعضی آن را سوغات تبریز می‌دانند؛ برخی دیگر می‌گویند هدیه شهر یزد است. این شیرینی می‌تواند در کنار نوشیدنی داغی مانند چای مانند یک آرامبخش عمل و شما را از تمام غم و غصه‌های دنیا جدا کند. حتما رفتن به تبریز یا یزد برای تهیه آن سخت است. بهتر است به جای این کار یا زانوی غم نداشتن این شیرینی را بغل کردن، خودتان این شیرینی را درست کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه لوز بادام را از ابتدا تا انتها به شما توضیح می‌دهیم.

مواد اولیه لازم برای لوز بادام

نام مواد مقدار لازم
شکر ۱ پیمانه
بادام ۲۵۰ گرم
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
آب ½ پیمانه
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری
لوز بادام
طرز تهیه لوز بادام

طرز تهیه لوز بادام

 

مرحله اول:

برای لوز بادام به پوره آن نیاز دارید. اگر تازه بادام‌ها را تهیه کرده‌اید و هنوز پوست آن‌ها را جدا نکرده‌اید؛ بهتر است از روشی که می‌گوییم، استفاده کنید تا در چند دقیقه پوست آن‌ها را بگیرید. روی بادام‌ها آب جوش بریزید و اجازه دهید برای مدت ۵ دقیقه در همان ظرف بمانند. سپس، آن‌ها را با آب سرد آبکش کنید تا به‌راحتی پوست آن‌ها جدا شود. حالا باید رطوبت آن‌ها را بگیرید. اجازه دهید بادام‌ها به مدت ۱۲ ساعت روی یک پارچه تمیز خشک شوند.

مرحله دوم:

بادام‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید تا خرد شوند. به‌اندازه‌ای این کار را انجام دهید که بادام‌ها در لوز بادام زیر دندان احساس نشوند. اگر به یک‌باره این کار را انجام دهید، بادام‌ها روغن پس می‌دهند و لوز بادام شما کیفیت پایینی پیدا می‌کند. برای این‌که این اتفاق برایتان نیفتد، خرد کردن را در چند مرحله انجام دهید. علاوه‌براین، ریختن پودر قند هم جلوی این اتفاق را می‌گیرد.

مرحله سوم:

در یک قابلمه یا تابه شکر را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. صبر کنید تا شکر به‌طور کامل آب شود و شربت قوام بیاید. برای قوام آمدن یک قاشق از آن را بردارید و در جای خنک بگذارید تا سرد شود. بعد از خنک شدن، مقداری از آن را با دست بردارید. اگر مواد به دست شما چسبید و کشدار بود؛ شربت شما آماده است. زمانی‌که می‌خواهید زیر شربت را خاموش کنید، گلاب و زعفران را بریزید تا عطر آن‌ها ماندگارتر باشد.

مرحله چهارم:

ظرف شربت را کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از سرد شدن، آن را با همزن بزنید تا حالت شفافی پیدا کند. حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد که شربت حالت شیشه‌ای پیدا کند. حالا نوبت اضافه کردن پودر قند و بادام است.

مرحله پنجم:

مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. سپس، کف یک قالب کم‌ارتفاع مانند سینی سلفون بکشید و این مواد را روی آن بریزید. بعد از ریختن، با گوشتکوب یا قاشق آن را صاف کنید که ضخامت همه مواد در قسمت‌های مختلف آن به یک اندازه باشد.

مرحله ششم:

روی مواد لوز بادام پودر یا خلال پسته بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا با بقیه مواد ترکیب شود. سپس، این دسر را داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. معمولا ۱۲ ساعت کافی است تا لوز بادام آماده شود.

مرحله هفتم:

بعد از گذشتن زمان استراحت، لوز بادام را از یخچال بیرون بیاورید. با یک چاقوی تیز آن را به شکل دلخواه ببرید. معمولا این شیرینی به شکل لوزی آماده می‌شود اما این مساله به سلیقه شما بستگی دارد.

لوز بادام
طرز تهیه لوز بادام

نکته‌های بهتر درست کردن لوز بادام

  • به جای بادام می‌توان در لوز، خلال بادام ریخت.
  • به جای بادام می‌توان از پسته یا نارگیل هم استفاده کرد.
  • برای خوش‌عطر شدن پودر هل در لوز بادام معجزه می‌کند.
  • اگر بادام‌ها را در آب سرد بریزید، پوست آن‌ها دیرتر جدا می‌شود.
  • لوز بادام در معرض هوا زود خشک می‌شود. حتما آن را در ظرفی دردار نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا