لواشک

افراد زیادی هستند که از خوردن لواشک استقبال می‌کنند اما زمانی‌که اسم صنعتی بودن آن‌ها مطرح می‌شود؛ ترجیح می‌دهند به سراغ آن نروند. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را در خانه با شما به اشتراک می‌گذاریم و برایتان می‌گوییم چطور از هر میوه‌ای که دوست دارید، لواشک درست کنید.

مواد اولیه لازم برای لواشک

نام مواد مقدار لازم
آلو قرمز ۲ کیلوگرم
آب ۱ پیمانه
نمک، شکر و گلپر به اندازه دلخواه
لواشک
طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک

مرحله اول:

آلوها را بشورید و آن‌ها را به همراه آب در قابلمه بریزید. روی حرارت بگذارید تا پخته شوند و آب بیاندازند.

مرحله دوم:

زمانی‌که آلوها پخته شدند، حرارت زیر آن را خاموش کنید و صبر کنید تا سرد شوند. سپس، آن‌ها را از صافی رد کنید تا علاوه بر هسته‌ها، بافت سفت آن‌ها رنده شود. البته می‌توانید هسته‌ها را از قبل جدا کنید و در این مرحله از گوشتکوب برقی یا مخلوط‌کن برای این کار استفاده کنید.

مرحله سوم:

پوره آلوها را دوباره در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شوند. غلظت آن به سلیقه شما بستگی دارد اما نباید آبکی یا سفت باشد. شکر را هم در این مرحله به اندازه‌ای که دوست دارید، اضافه کنید. البته ما توصیه می‌کنیم از طعم طبیعی این میوه لذت ببرید و از شکر استفاده نکنید.

مرحله چهارم:

زمانی‌که به غلظت دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید. سپس، روی ظرف‌های دلخواه مانند سینی پلاستیک بگذارید و مایه را داخل آن بریزید. سپس، مقداری نمک و گلپر بریزید.

مرحله پنجم:

سینی‌ها را جلوی نور خورشید بگذارید و بین دو تا سه روز به آن فرصت دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن، آن را بردارید و به شکل و اندازه دلخواه برش دهید.

لواشک
طرز تهیه لواشک

نکته‌های بهتر درست کردن لواشک

  • برای ترش شدن بیشتر مقداری تمر هندی به آن اضافه کنید.
  • سینی‌های استیل گزینه بهتری برای خشک کردن این مدل تنقلات هستند.
  • لواشک را در فریزر می‌توانید تا یک سال نگه دارید اما در یخچال سریع خشک می‌شود.
  • بعد از برداشتن از زیر آفتاب، اجازه دهید سینی چند ساعت استراحت کند تا از داغی بیفتد و مواد لواشک به شکل مناسبی از آن خارج شوند.
  • اگر لواشک شیرین دوست دارید اما نمی‌خواهید از شکر استفاده کنید، می‌توانید به اندازه دلخواه در آن، عسل، نبات یا شیره انگور بریزید.
  • می‌توانید از پلاستیک هم استفاده نکنید. تنها مقداری کف ظرف را با روغن چرب کنید یا اگر از ظرف استیل استفاده می‌کنید هیچ روغنی نریزید.
  • به جای آلو می‌توانید از هر میوه دیگری مانند آلبالو، سیب، زردآلو، شلیل، هلو و کیوی استفاده کنید. حتی می‌توانید چند میوه را با هم ترکیب کنید و یک طعم جدید بسازید.
لواشک
طرز تهیه لواشک
لواشک
طرز تهیه لواشک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا