قیمه

ته‌دیگ و قیمه یکی از جذاب‌ترین ترکیب‌های غذا برای ایرانیان به حساب می‌آید. این خورشت از گزینه‌های اولی است که همه افراد هنگام تدارک مهمانی دیدن به آن فکر می‌کنند. علاوه بر مهمانی‌ها، قیمه برای مراسم نذری هم پخته می‌شود. در ادامه این مطلب دسپخت، برایتان می‌گوییم چطور این خورشت را در خانه درست کنید که بهترین عطر و طعم را داشته‌باشد. این دستور برای ۴ نفر در نظر گرفته شده‌است.

مواد اولیه لازم قیمه

نام مواد مقدار لازم
گوشت گوسفندی سردست ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
لپه ۲۰۰ گرم
لیمو عمانی ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
سیب‌زمینی متوسط ۲ عدد
قیمه
طرز تهیه قیمه

طرز تهیه قیمه

مرحله اول:

لپه یک نوع حبوبات است که نفخ داد. دو ساعت قبل از این‌که پختن غذا را شروع کنید، لپه‌ها را در آب ولرم خیس کنید. اگر هر نیم ساعت آب آن را عوض کنید، نفخ آن گرفته می‌شود. بعد از این کار، به مدت کوتاهی لپه را در آب بجوشانید. با این کار، بوی بد آن از بین می‌رود و نرم می‌شود.

مرحله دوم:

به سراغ گوشت بروید و آن را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید. اگر گوشت گوسفندی ندارید، می‌توانید از گوشت گوساله و مرغ هم استفاده کنید؛ اما بهترین گزینه برای این غذا مخصوصا در مهمانی‌های رسمی گوشت گوسفندی است. اگر گوشت دارای چربی باشد، دیگر لازم نیست از روغن مایع یا جامد استفاده کنید. چربی‌ها را با کمی آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید آب شوند. با روغنی که چربی‌ها از خود پس می‌دهند، گوشت را سرخ کنید. اگر گوشت‌ها را به‌خوبی تفت دهید، دیگر در خورشت وا نمی‌روند.

مرحله سوم:

پیازها را پوست بکنید و خرد کنید. طریقه خرد کردن به سلیقه شما بستگی دارد. برای قیمه می‌توان پیازها را خلالی یا نگینی برش دارد. حتی اگر می‌خواهید خورشت قیمه شما لعاب بیشتری داشته‌باشد، پیازها را رنده کنید. حالا پیازها باید به گوشت و روغنی که داغ است، اضافه شوند. کمی زردچوبه و نمک به این ترکیب اضافه کنید و آن‌ها را تا مرز نرم شدن، تفت دهید.

مرحله چهارم:

رب را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید رب به‌خوبی سرخ شود تا بوی خامی آن گرفته‌شود. انجام این کار، رنگ بهتری به خورشت قیمه شما بدهد. برای جلوگیری از وا رفتن لپه‌ها، آن‌ها را هم به ترکیب اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله پنجم:

چند لیوان آب جوش را به ترکیب اضافه کنید و زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید. زمانی‌که این اتفاق افتاد، شعله زیر آن را کم کنید تا جا بیفتد.

مرحله ششم:

بعد از این‌که قیمه شما جا افتاد، به آن فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده را اضافه کنید. اگر مایل بودید، می‌توانید به آن دارچین هم بزنید. دارچین در ابتدای کار، رنگ خورشت را تیره می‌کند و بهتر است آن را در انتهای کار اضافه کنید. همین‌طور، اضافه کردن فلفل سیاه در انتهای کار باعث ماندگاری عطر آن در غذا می‌شود.

مرحله هفتم:

لیمو عمانی را در خورشت قیمه نباید فراموش کنید؛ اما اگر مواظب نباشید، ممکن است باعث تلخ شدن قیمه شود. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه پیش روی شما قرار دارد. لیموها را از وسط نصف کنید و هسته‌های آن‌ها را دربیاورید. سپس، آن‌ها را در خورشت بریزید. ریختن لیمو در نیم ساعت آخر مانده به آماده شدن بهترین زمان است. در روش دیگر، لیموهای عمانی را سوراخ کنید و آن‌ها را در آب بیاندازید. بعد از نیم ساعت آن‌ها را با خیال راحت استفاده کنید. این کار، تلخی آن‌ها را از بین می‌برد.

مرحله هشتم:

بعد از این‌که خورشت شما آماده شد، به سراغ تهیه سیب‌زمینی سرخ‌کرده بروید. آن‌ها را بشورید و به شکل خلالی درآورید. سپس، آن‌ها را با آب سرد بشورید و با دستمالی خشک کنید. بعد از آن‌که، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کردید، آن‌ها را برای تزئین در کنار برنج و خورشت قیمه بگذارید.

نکته‌های بهتر درست کردن خورشت قیمه

  • برای بهتر شدن طعم غذا می‌توانید آلو خورشتی هم در این ترکیب بریزید.
  • به جای سیب‌زمینی، می‌توانید بادمجان سرخ‌شده در کنار قیمه استفاده کنید.
  • ظروف رویی و مسی روی طعم قیمه اثر می‌گذارند و باعث بهتر شدن آن می‌شوند.
  • می‌توانید یک قاشق آرد را بعد از سرخ کردن به خورشت اضافه کنید. این کار باعث لعاب انداختن خورشت می‌شود.
  • اگر به جای گوشت گوسفندی از مرغ استفاده می‌کنید، مقدار آن را بیشتر کنید تا برای همان تعداد افراد کافی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا