قطاب

مقوی بودن میان‌وعده‌ها یا دسرها را نادیده نگیرید. اکثر افراد به وعده‌های اصلی توجه بیشتری دارند و به میان‌وعده به‌عنوان یک وعده سرگرم‌کننده نگاه می‌کنند؛ اما آن‌ها یکی از مواردی هستند که برای سلامتی و تناسب اندام اهمیت دارند. اگر طرز تهیه قطاب را یاد بگیرید، خیالتان راحت می‌شود که دستور تهیه حداقل یک میان‌وعده مقوی را می‌دانید. با خوردن این شیرینی خوشمزه یزدی انرژی زیادی می‌گیرید. در ادامه این مطلب دسپخت، دستور تهیه قطاب را به شما می‌گوییم و نکاتی برای پخت بهتر آن‌ها هم در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای خمیر قطاب

نام مواد مقدار لازم
آرد ۲ پیمانه
زرده تخم مرغ ۲ عدد
ماست نصف پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری

مواد اولیه لازم برای مواد میانی قطاب

نام مواد مقدار لازم
پودر قند ۱پیمانه
مغز گردو ۱ پیمانه
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱ قاشق غذاخوری
قطاب
طرز تهیه قطاب

دستور تهیه قطاب:

 

مرحله اول:

کره و ماست را در بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. سپس، زرده تخم مرغ و وانیل را با هم مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید. بعد از این‌که ۵ دقیقه آن را هم زدید، مایه کرمی‌رنگ می‌شود. در ادامه، کره آب‌شده یا هم‌دمای محیط را به آن اضافه کنید و دوباره تا ترکیب شدن کامل هم بزنید.

مرحله دوم:

در حین هم زدن، ماست را هم اضافه کنید تا آن را به‌خوبی با مواد دیگر ترکیب شود. نوبت به آرد می‌رسد که بهتر است آن را با بیکینگ پودر و نمک ۳ بار الک بزنید. با این کار، همه هوایی که بین ذرات ریز آرد وجود دارند، از بین می‌روند و خمیر بافت بهتری پیدا می‌کند.

مرحله سوم:

آرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. در نهایت، خمیر شما نباید به دستانتان بچسبند. اگر این اتفاق افتاد، حتما مقدار کمی آرد به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن خمیر، آن را در یک پلاستیک بپیچید یا در یک کاسه گرد بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت کند.

مرحله چهارم:

در زمان استراحت خمیر، به سراغ درست کردن مواد میانی قطاب بروید. گردوها باید خرد شوند اما بهتر است اندازه آن به‌قدری باشد که کمی زیر دندان احساس شوند. البته اگر سلیقه شما خرد شدن کامل است، می‌توانید پودر کامل هم درست کنید. سپس، ۲ قاشق غذاخوری پودر قند، پودر دارچین و پودر هل را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از مخلوط شدن تمام آن‌ها، گلاب را با آن ترکیب کنید.

مرحله پنجم:

کف جایی که می‌خواهید خمیر را در آن ورز دهید، آردپاشی کنید. با این کار، خمیر به کف نمی‌چسبد و به‌راحتی جدا می‌شود. سپس، خمیر را نازک کنید؛ طوری که قطر آن کمتر از ضخامت آن کمتر از نیم سانتی‌متر باشد. در ادامه، با لیوان یا قالب چند دایره با قطر حدود ۵ سانتی‌متر جدا کنید.

مرحله ششم:

وسط دایره‌ها یک قاشق مواد میانی قطاب را بریزید و سپس، آن را از وسط تا کنید. وقتی خمیر حالت نیم‌دایره پیدا کرد، کناره‌های آن را با دست یا چنگال ببندید. با این کار، هنگام سرخ کردن مواد میانی داخل روغن ریخته نمی‌شوند. اگر این کار را با دست انجام می‌دهید، گوشه‌ها را کمی بپیچانید.

مرحله هفتم:

قابلمه‌ای بردارید و مقدار زیادی روغن در آن بریزید. اندازه روغن باید به قدری باشد که وقتی قطاب را در آن قرار می‌دهید، آن را به‌طور کامل بپوشاند. حرارت زیر قابلمه کم باشد تا قطاب‌ها حالت نپخته نداشته‌باشند.

مرحله هشتم:

بعد از این‌که هر دو طرف قطاب‌ها را به‌خوبی سرخ کردید، آن‌ها را روی یک دستمال بگذارید تا روغن‌های اضافی خودشان را از دست بدهند. سپس، یک دقیقه زمان دهید تا خنک شوند و در نهایت، آن‌ها را در پودر قند بغلتانید. حالا شیرینی قطاب شما آماده است و می‌توانید آن را با چای نوش جان کنید.

قطاب
طرز تهیه قطاب

نکته‌های بهتر درست کردن قطاب

  • از آرد قنادی استفاده کنید که سبک‌تر از سایر آردها است.
  • اگر آرد خمیر قطاب کم باشد، به‌خوبی در روغن پف نمی‌کند.
  • علاوه بر پودر گردو، از پودر پسته و بادام هم می‌توان استفاده کرد.
  • اگر هوای محیط بسیار گرم است، خمیر قطاب را در یخچال بگذارید.
  • به‌جای حالت نیم‌دایرهای، می‌توانید قطاب‌ها را به شکل گرد هم درست کنید.
  • اگر خمیر میانی خشک شد، مقداری گلاب به آن اضافه کنید؛ چون حضور گلاب برای نرم شدن مواد است.
  • برای داشتن یک میان‌وعده یا دسر رژیمی می‌توانید به جای سرخ کردن، آن‌ها را در فر تهیه کنید. این کار حدود ۱۵ دقیقه وقت می‌گیرد و غذای شما سالم‌تر از حالت روغنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا