عدس پلو

عدس پلو یکی از غذاهای ایرانی است که برای مراسم مختلفی پخته می‌شود. تهیه این غذا آسان است و اکثر افراد می‌توانند آن را به‌راحتی تهیه کنند. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه عدس پلو را به شما به‌طور کامل توضیح می‌دهیم. این دستور پخت برای ۴ نفر مناسب است.

مواد اولیه لازم برای عدس پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۴ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
عدس ۲ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
کشمش پلویی یک پیمانه
کره/روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به اندازه دلخواه
عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو

مرحله اول:

عدس‌ها را در آب سرد بگذارید و اجازه دهید چند ساعت در آن حالت بمانند. هر ۳۰ دقیقه یا یک ساعت آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته‌شود. سپس، عدس‌ها را در قابلمه‌ای همراه با آب بریزید. قابلمه را روی شعله بگذارید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پخته شود. البته حواستان باشد که عکس‌ها له نشوند. سپس، آن‌ها را آبکش کنید تا آب عدس‌ها به‌طور کامل گرفته‌شود.

مرحله دوم:

یک قابلمه مناسب با مقدار برنج انتخاب کنید و به اندازه نصف داخل آن آب بریزید. بعد از این‌که آب جوش آمد، برنج را به همراه نمک و کمی روغن داخل آن بریزید. بعد از گذشت چند دقیقه، ترکیب آب و برنج شروع به جوشیدن می‌کند. باید زمانی آن را آبکش کنید که کناره‌های برنج نرم و وسط آن کمی سفت باشند.

مرحله سوم:

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن داغ تفت دهید. بعد از این‌که کمی سرخ شد، عدس‌ها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید عدس‌ها هم کمی در روغن تفت بخورند. مخلوط را به برنج اضافه کنید و در قابلمه بریزید. زیر قابلمه را کم کنید تا برنج و عدس دم بکشند.

مرحله چهارم:

پیاز دوم را هم نگینی و در روغن سرخ کنید. بعد از آن، گوشت چرخ‌کرده را به همراه زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید. شعله زیر تابه را کم کنید تا گوشت به‌طور کامل پخته شود. در این زمان، کمی گوشت آب می‌اندازد. تا گرفته شدن کامل آب صبر کنید. بعد از این‌که گوشت به‌طور کامل سرخ و پخته شد، آن را کنار بگذارید.

مرحله پنجم:

کشمش را بشورید و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها خشک شود. کمی روغن یا کره در تابه بریزید و کشمش‌ها را در آن سرخ کنید. تفت دادن بیشتر کشمش‌ها باعث براق‌تر شدن آن‌ها می‌شود. فقط حواستان باشد که آن‌ها نسوزند. تنها آب آن‌ها گرفته‌شود، کافی است.

مرحله ششم:

عدس پلو، گوشت و کشمش را به هر شکلی که دوست دارید، در ظرف دلخواه تزئین کنید و سپس، میل بفرمایید.

عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

نکته‌های بهتر درست کردن عدس پلو

  • برای عدس پلو در کنار کشمش، خلال پسته و خرما هم می‌‌توان استفاده کرد.
  • اگر گوشت چرخ‌کرده گوسفند یا گوساله دوست ندارید، در عدس پلو مرغ بریزید.
  • اگر آب گوشت زود خشک شد، یک لیوان آب جوش در آن بریزید و در آن را ببندید. با این کار اجازه دهید گوشت به‌طور کامل پخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا