شیر برنج

بعضی از دسرها زحمت زیادی می‌طلبند و باید ساعت‌ها برای تهیه آن‌ها زمان صرف کنید؛ اما شیر برنج یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است که علاوه بر سادگی در درست کردن، یک غذای مقوی برای همه سنین به حساب می‌آید. در این مطلب دسپخت، به شما می‌گوییم این دسر را چطور به‌سادگی در خانه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای شیر برنج

نام مواد مقدار لازم
برنج نیم‌دانه ۱ پیمانه
شیر ۱ لیتر
شکر ۱/۲ پیمانه
گلاب ۱/۲ پیمانه
پودر هل و پودر دارچین ۱/۲ قاشق مرباخوری
شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج

طرز تهیه شیر برنج

 

مرحله اول:

برنج را بشورید و اجازه دهید برای مدت نیم یا یک ساعت خیس بخورد. بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید که به‌خوبی لعاب می‌اندازد. نیم‌دانه بودن آن هم کمک می‌کند ظاهر دسرتان قشنگ‌تر شود و نیازی به پوره کردن نداشته‌باشید. اما اگر به نیم‌دانه دسترسی ندارید، برنج را خیس و سپس، له کنید.

مرحله دوم:

برنج را با شیر در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید مواد به جوش بیاید و سپس، شعله زیرش را کم کنید. در این مدت، مدام مواد را هم بزنید تا غلیظ شود و برنج‌ها لعاب بیاندازند.

مرحله سوم:

بعد از غلیظ شدن مایه، شکر را به همراه پودر هل و گلاب به مواد اضافه کنید. چند دقیقه هم بزنید تا شکر در مواد حل شود و مایه دسرتان به غلظت دلخواه برسد. سپس، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و دسر را در ظرفی که دوست دارید، بریزید و با پودر دارچین تزئین کنید.

شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج

نکته‌های بهتر درست کردن شیر برنج

  • برای خوشمزه‌تر شدن یک پیمانه از مقدار شیر کم کنید و به همان اندازه خامه بریزید. فقط خامه را باید در انتها اضافه کنید.
  • به جای شکر می‌توان از انواع مربا، عسل یا شیره‌های مختلف استفاده کرد. با این روش، دسر کم‌کالری و رژیمی خواهیدداشت.
  • می‌توانید برنج را با چند لیوان آب و کمی نمک روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به‌خوبی له شود. زمانی‌که به‌خوبی نرم و غلیظ شد؛ آن را به شیر اضافه کنید.
  • در این دسر می‌توان خلال بادام و پسته هم ریخت. اگر شما هم از این موضوع استقبال می‌کنید، خلال‌ها را برای چند ساعت در گلاب خیس کنید تا هم تلخی آن‌ها گرفته شود و هم نرم‌تر شوند.
شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج
شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج
شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا