شیرین پلو

اگر برای مجالس خود از برنج آبکش معمولی خسته شده‌اید، یک بار شیرین پلو را امتحان کنید. این برنج طعم خیلی خوبی دارد و به‌تنهایی می‌تواند میز غذایتان را از سادگی دربیاورد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه این برنج را به شکل ساده در اختیارتان می‌گذاریم. سپس، برایتان نکاتی را می‌آوریم که با آن‌ها مزه این غذا را فوق‌العاده درست کنید.

مواد اولیه لازم برای شیرین پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۴ پیمانه
هویج متوسط ۲ عدد
پرتقال ۱ عدد
خلال بادام یا پسته ½  پیمانه
گلاب ½ پیمانه
زرشک ½  پیمانه
کره به اندازه دلخواه
نمک، دارچین، زیره و تخم گشنیز به اندازه دلخواه
شیرین پلو
طرز تهیه شیرین پلو

طرز تهیه شیرین پلو

مرحله اول:

در اولین قدم برنج را بشورید و برای این کار حتما چند بار آب آن را عوض کنید. زمانی که رنگ آب روشن شد، آن را کنار بگذارید تا برای حداقل دو ساعت خیس بخورد. البته زمان خیس خوردن به نوع برنج بستگی دارد و برای انواع ایرانی این زمان کافی است اما اگر از برنج خارجی استفاده می‌کنید، نیم ساعت برای آن مناسب است.

مرحله دوم:

خلال‌های بادام یا پسته را در گلاب بریزید و اجازه دهید برای مدت دو یا سه ساعت در آن بمانند. سپس، آن‌ها را مقداری در تابه تفت دهید تا نرم شوند.

مرحله سوم:

هویج‌ها را بشورید و به شکل خلالی خرد کنید. سپس، مقداری روغن در تابه بریزید و خلال‌ها را در آن تفت دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که هویج‌ها نرم شوند و سپس، به آن، زیره، تخم گشنیز و دارچین اضافه کنید.

مرحله چهارم:

در تابه دیگری روغن بریزید و زرشک‌ها را در آن تفت دهید. اگر فکر می‌کنید ترش هستند، یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. همین‌طور، می‌توانید هویج‌ها را از تابه خالی کنید و در همان ظرف، زرشک سرخ کنید تا ظرف کمتری کثیف شوند.

مرحله پنجم:

پوست پرتقال را بگیرید و به شکل خلالی خرد کنید. از آن‌جایی‌که استفاده از این خلال باعث تلخ شدن برنج می‌شود، لازم است قبل از استفاده حتما تلخی آن را بگیرید. برای این کار، آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و بعد از یک ربع با آب سرد آبکشی کنید. اگر این کار را ۴ مرتبه انجام دهید، تلخی آن به‌طور کامل از بین می‌رود.

مرحله ششم:

تا نیمه یک قابلمه مناسب اندازه مقدار برنج آب بریزید و روی شعله بالا بگذارید تا به جوش بیاید. سپس، برنج را به همراه نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید و به‌خوبی قل بخورد. بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که برنج‌ها نرم شوند. یک دانه از آن را بردارید. اگر گوشه‌های آن نرم و وسط هنوز خام بود، زمان آبکش کردن رسیده‌است.

مرحله هفتم:

اگر می‌خواهید ته‌دیگ هم داشته‌باشید، می‌توانید یک سیب زمینی را حلقه‌ای کنید و به همراه روغن کف قابلمه بچینید. مقداری زردچوبه هم بزنید تا رنگ طلایی به خود بگیرد.

مرحله هشتم:

یک لایه برنج را کف قابلمه بریزید. سپس، یک لایه هویج، یک لایه خلال پسته یا بادام، یک لایه خلال پوست پرتقال و یک لایه زرشک بریزید. این کار را تا تمام شدن کل مواد ادامه دهید. سپس، در قابلمه را با دم‌کنی ببندید تا برنج دم بکشد. بعد از نیم ساعت برنج شما آماده است تا آن را نوش جان کنید.

شیرین پلو
طرز تهیه شیرین پلو

نکته‌های بهتر درست کردن شیرین پلو

  • به جای روغن می‌توانید کره بریزید تا برنج بوی بهتری به خود بگیرد.
  • برای عطر بیشتر این برنج، مقداری زعفران دم‌کرده هم به مواد آن اضافه کنید.
  • برنج را به شکل کته هم می‌توانید درست کنید. اگر این کار را انجام دادید، بقیه مواد را هنگام سرو به ظرفی که می‌خواهید برنج را بکشید، اضافه کنید.
  • این غذا را با گوشت چرخ‌شده هم می‌توان درست کرد. کافی است گوشت را به همراه پیاز رنده‌شده و ادویه ورز دهید و از آن گوشت‌های قلقلی دربیاورید. سپس، آن‌ها را در روغن سرخ کنید و لابه‌لای برنج بریزید .
  • بعضی افراد در کنار این برنج، مرغ هم درست می‌کنند. سینه مرغ را به همراه یک عدد پیاز، نمک و زردچوبه آبپز کنید. سپس، آن را به شکل ریش‌ریش دربیاورید و به همراه بقیه مواد لابه‌لای پلو بریزید. البته می‌توانید فیله مرغ را ریز کنید و با پیاز نگینی در روغن تفت دهید تا پخته شود و سپس، اضافه کنید.
شیرین پلو
طرز تهیه شیرین پلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا