شیرینی گردویی

شیرینی‌هایی مانند شیرینی گردویی که با مغزهای مختلف تهیه می‌شوند، یکی از دسرهایی هستند که در کنار خوشمزه بودن، مقوی هم هستند؛ پس، می‌توان به آن‌ها به‌عنوان یک میان‌وعده خوب نگاه و در زمانی کوتاه برای مهمانان خود آماده کرد. در ادامه، طرز تهیه شیرینی گردویی را به همراه مواد اولیه لازم برای تهیه آن در اختیارتان می‌گذاریم. به شما می‌گوییم که چطور این شیرینی‌ را به‌آسانی در خانه خود تهیه کنید. همین‌طور، چند نکته‌ای را که به خوشمزه‌تر شدن این شیرینی کمک می‌کند، در انتهای مطلب آورده‌ایم.

مواد اولیه موردنیاز برای شیرینی گردویی

نام مواد مقدار لازم
سفیده تخم مرغ ۳ عدد
کیک اسفنجی/ شیفون ۲۰۰ گرم
پودر قند ۴۰۰ گرم
روغن مایع ۱۰۰ گرم
گردو ۲۰۰ گرم
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
پودر دارچین ½ قاشق غذاخوری
سرکه سفید ۲ قاشق غذاخوری
شیرینی گردویی
طرز تهیه شیرینی گردویی

دستور تهیه شیرینی گردویی

مرحله اول:

نصف سفیده‌های تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و گردو، کیک اسفنجی و پودر قند را با هم مخلوط کنید. برای یکدست شدن فوق‌العاده مواد از غذاساز یا چرخ گوشت استفاده کنید. بعد از یکدست شما، بقیه سفیده را هم روی مواد قبلی بریزید و دوباره هم بزنید تا یکدست شوند. در نهایت، باید مواد مخلوط‌شده شما حالت چسبنده و نرمی پیدا کند.

مرحله دوم:

مواد شیرینی گردویی را در تابه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا پودر قند آب شود. سپس، پودر کاکائو، پودر دارچین و روغن مایع را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله سوم:

قاشقی بردارید و مواد را حدود ۲۰ دقیقه هم بزنید. این کار به داغ زدن معروف است و باید مواد را قبل از سفت شدن سفیده‌ها از روی حرارت بردارید. اگر دقیق نمی‌دانید چقدر زمان برای داغ زدن کافی است؛ با انگشت خود مقداری از مواد را بردارید. این ترکیب باید حالت چسبناکی داشته‌باشد. در این زمان، وقت برداشتن تابه از روی حرارت مناسب است.

مرحله چهارم:

بعد از آن‌که تابه را از روی حرارت برداشتید، یک قاشق غذاخوری سرکه، بیکینگ پودر و وانیل را به آن اضافه کنید. اگر به سرکه سفید دسترسی ندارید، سرکه انگور هم گزینه مناسبی برای تهیه شیرینی گردویی است.

مرحله پنجم:

مواد را در ظرفی در بسته بگذارید و صبر کنید تا خنک شود. می‌توانید به مدت یک ساعت در یخچال هم بگذارید. سپس، مواد شیرینی را در قیف بریزید. ماسوره متوسط برای این شیرینی مناسب است.

مرحله ششم:

فر را روشن کنید و آن را برای شیرینی‌های گردویی روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. سپس، کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و مواد شیرینی گردویی را با فاصله از هم روی آن بریزید. برای این‌که شیرینی شما حالت قله‌ای نداشته‌باشد، به انگشت خود مقداری آب بریزید و کمی فشار به مواد بدهید.

مرحله هفتم:

معمولا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا شیرینی‌های گردویی پخته شوند. بعد از آماده شدن، اجازه دهید شیرینی‌ها در فر خاموش و با در باز به مدت ۲ دقیقه بمانند و سپس، آن را خارج کنید. صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند. سپس، آن‌ها را در ظرفی که دوست دارید، بچینید و رویشان سلفون بکشید.

شیرینی گردویی
طرز تهیه شیرینی گردویی

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی گردویی

  • برای تزئین از پودر پسته، بادام و گردو استفاده کنید.
  • پودر کاکائو زیاد مزه گردوی شیرینی را از بین می‌برد.
  • مقداری پودر قند بعد از پخت روی شیرینی الک کنید.
  • اگر مایه سفت شد، مقداری سفیده تخم مرغ اضافه کنید.
  • اگر فر را از ۲۰ دقیق قبل داغ کنید، شیرینی‌ها ترک می‌خورند.
  • اگر مایه کیک نرم شد، مقداری آرد برنج یا کیک به آن اضافه کنید.
  • یک تکه نان در کنار شیرینی‌ها بگذارید تا مدت طولانی‌تری نرم بمانند.
  • اگر این شیرینی‌ها را روی شعله اجاق گاز درست می‌کنید، از شعله‌پخش‌کن و دم‌کنی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا