شیرینی چورک

درست است که چای باید قندپهلو باشد اما بعضی از افراد که در هر ساعتی از شبانه‌روز به چای نه نمی‌گویند، ممکن است به دنبال تنوع مانند شیرینی چورک یا طرز تهیه نان شیرین محلی بگردند. اگر شما هم در این دسته قرار می‌گیرید اما نگران چاق شدن بعد از خوردن شیرینی‌های مختلف هستید، بهتر است شیرینی چورک یا چورکی یا نان چای را امتحان کنید. این دسر قند پایینی دارد و مردم محلی زنجان، در اثر اوقات آن را کنار چای نوش جان می‌کنند. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه شیرینی چورک را با شما در میان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای شیرینی چورک

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
شیر ½ پیمانه
خمیر مایه ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
پودر هل ½ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی چورک

مرحله اول:

برای شیرینی چورک نیازی به جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ ندارید. آن‌ها را در یک ظرف بشکنید و به‌خوبی هم بزنید تا کشدار شوند. سپس، به ترتیب شکر و شیر را اضافه کنید و بعد از ریختن هر کدام از آن‌ها در ظرف، به‌خوبی هم بزنید تا در نهایت، دانه‌های شکر حل شوند.

مرحله دوم:

به ظرف آرد، بیکینگ پودر، وانیل، پودر هل و خمیر مایه را اضافه کنید. بعد از هم زدن، آن‌ها باید ۳ بار الک شوند. با این کار هیچ هوایی بین ذرات ریز آن‌ها باقی نمی‌ماند و مایه شیرینی شما بافت بهتری پیدا می‌کند.

مرحله سوم:

کمی مواد را را هم مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. شاید در ابتدا خمیر به دست شما بچسبد اما بعد از استراحت، این چسبندگی از بین می‌رود. آن را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند. با این کار، حجیم نمی‌شود اما خمیر فرم بهتری پیدا می‌کند.

مرحله چهارم:

بعد از استراحت، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی آن باز کنید. شیرینی‌ها را به شکل بیضی بزرگ دربیاورید و روی آن‌ها با چنگال چند خط بیاندازید.

مرحله پنجم:

یک زرده تخم مرغ را با زعفران دم‌کرده و نمک مخلوط کنید. سپس، به این ترکیب مقداری روغن مایع بزنید و آن‌ها را با براش روی شیرینی‌های چورک بمالید. شیرینی‌ها را داخل فر بگذارید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آماده شوند. اگر روی آن‌ها به‌خوبی سرخ نشده‌بود، برای ۳ دقیقه گریل را روشن کنید. حالا شیرینی‌های شما آماده هستند.

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی چورک

  • برای بوی بهتر شیرینی گلاب به مایه آن بزنید.
  • روی شیرینی‌ها می‌توانید کنجد یا خرفه بریزید.
  • ممکن است دنبال شیرینی بیشتر باشید. در این زمان، مقدار شکر شیرینی را بیشتر کنید.
  • شیرینی چورک ماندگاری بالایی دارد اما حتما آن‌ها را در ظرف مناسب بگذارید تا خشک نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا