شیرینی پیروک

امتحان کردن مزه‌های جدید را از دست ندهید. اگر اهل تجربه مزه‌های تازه هستید، طرز تهیه شیرینی پیروک را حتما بخوانید و آن را در اولین زمان مناسب درست کنید. این شیرینی ارمنی شهرتی بین‌المللی دارد و به دلیل وجود مارمالاد در آن، طرفداران خاص خود را دارد. خوبی این دسر در تنوع مارمالاد آن است؛ یعنی شما به هر طعمی علاقه‌مند باشید، می‌توانید آن را در این شیرینی بریزید و نوش جان کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه شیرینی پیروک را به‌طور کامل در اختیار شما می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای شیرینی پیروک

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱۵۰ گرم
کره/ روغن مایع ۱۰۰ گرم
ماست ۱۵۰ گرم
آرد ۲۰۰ گرم
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
شیرینی پیروک
طرز تهیه شیرینی پیروک

طرز تهیه شیرینی پیروک

 

مرحله اول:

کره، تخم مرغ و ماست را بیرون یخچال بگذارید تا برای شیرینی پیروک هم‌دمای محیط شوند. آرد را هم برای این شیرینی ۳ بار الک کنید تا هیچ گلوله‌ای از آن در ترکیب نباشد. سپس، کره و شکر را با هم مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم:

بعد از ترکیب شدن مواد اول، ماست و بیکینگ پودر را هم باید به مواد شیرینی پیروک اضافه کنید. دو پیمانه از این ترکیب را کنار بگذارید. ماست بافت خوبی به شیرینی‌ها می‌دهد و لازم است برای یک بار هم که شده، تهیه کیک با ماست به جای شیر را هم امتحان کنید.

مرحله سوم:

سپس، نوبت به آرد می‌رسد که باید آن را آرام آرام و در چند مرحله به مواد اول اضافه کنید. ریختن آرد را تا قبل از سفت شدن مواد ادامه دهید. سپس، این مواد را در قالب فر ۲۰*۲۰ بریزید و در فر از قبل گرم‌شد بگذارید. معمولا حدود ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا رویه این مایه سفت شود و همین کافی است. بعد از این مرحله، آن را از فر بیرون بیاورید تا از حرارت بیفتد.

مرحله چهارم:

دو پیمانه مایه شیرینی پیروک را با آرد مخلوط کنید تا خمیر نرمی از آن به دست بیاید. این خمیر را به کمک وردنه نازک کنید. اگر به دستتان چسبید، مقداری آرد روی سطح بپاشید تا به‌راحتی جدا شود.

مرحله پنجم:

روی مایه‌ای که از فر بیرون آوردید، مارمالاد دلخواه خودتان را بریزید. سپس، خمیر نازک‌شده را به شکل ساده یا به‌صورت نواری روی مارمالاد بگذارید. رویه شیرینی را با ترکیب یک زرده تخم مرغ و زعفران دم‌کرده بپوشانید تا بعد از آماده شدن، رنگ طلایی پیدا کند.

مرحله ششم:

بعد از تمام شدن این مرحله، شیرینی خود را در فر بگذارید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه داخل آن بماند تا پخته شود. بعد از این‌که شیرینی پیروک شما آماده‌شد، آن را از فر بیرون آورید و به شکل دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید.

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی پیروک

  • یک پیمانه مارمالاد برای این دستور کافی است.
  • با خلال بادام و کنجد می‌توانید دسر خود را تزئین کنید.
  • اگر خمیر را به صورت نواری می‌برید، روی مارمالاد به شکل ضرب‌دری قرار دهید.
  • معمولا از مارمالاد، هلو، زردآلو، هویج، سیب و توت سیاه برای این شیرینی استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا