شیرینی نوقا

بعضی از شیرینی‌ها مانند شیرینی نوقا هستند که در سفر به تبریز با آن‌ها آشنا می‌شوید. اگر این دسر خوشمزه ایرانی را امتحان کرده‌باشید، مطمئنیم برای خود و عزیزانتان حداقل یک بسته از آن را آورده‌اید. این شیرینی ممکن است همیشه در دسترس شما نباشد. در این صورت، نمی‌توانید در یک چشم به هم زدن به تبریز بروید و آن را بخرید. بهتر است طرز تهیه شیرینی نوقا تبریزی را در این مطلب دسپخت یاد بگیرید تا هر وقت هوس کردید، آن را در خانه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای شیرینی نوقا

نام مواد مقدار لازم
سفیده تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۴۵۰ گرم
گلوکز مایع ۲۵۰ گرم
عسل ۱۲۵ گرم
کره ۷۵ گرم
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
نان میکادو ۲ عدد
گردو ۲۵۰ گرم

طرز تهیه شیرینی نوقا

 

مرحله اول:

سفیده‌های تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و به‌خوبی هم بزنید. آن‌ها باید کاملا سفت شوند. معمولا ۵ دقیقه زمان برای آن کافی است. زمانی‌که کار تمام شد، رد پره‌های همزن روی آن می‌ماند و آن‌ها مانند خامه سفیدرنگ می‌شوند.

مرحله دوم:

شکر، گلوکز مایع و عسل را در یک قابلمه جدا بریزید و آن‌ها را روی حرارت قرار دهید. شعله کم باشد که شکر به‌آرامی حل شود. بعد از حل شدن شکر، زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید. بعد از شروع به جوشیدن، اجازه دهید ۵ دقیقه در همان حالت بماند. باید شیره غلیظ شود. مقداری از آن را بردارید و صبر کنید تا سرد شود. اگر به‌راحتی فرم گرفت؛ پس، مخلوط شما برای درست کردن نوقا آماده است.

مرحله سوم:

مخلوط شیره را از روی حرارت بردارید و به‌آرامی به سفیده اضافه کنید. هم‌زمان که دارید این کار را انجام می‌دهید، سفیده را هم بزنید تا مواد را جذب کنید. این کار را ادامه دهید تا مایه غلیظی به دست بیاید.

مرحله چهارم:

کره را که از قبل از یخچال درآورده‌اید و نرم شده‌است؛ به مواد اضافه کنید. در ادامه، گردو را داخل آن بریزید.

مرحله پنجم:

کف قابل خود روغن بمالید و یک لایه میکادو داخل آن بگذارید. سپس، این مواد را روی آن بریزید و با چاقو یا قاشق صاف کنید. بعد از ریختن همه مواد، ورقه دوم میکادو را روی آن بگذارید. در نهایت، آن‌ها را با یک چاقوی تیز به اندازه دلخواه برش بزنید. باید این کار را در همان لحظه انجام دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی نوقا

  • اگر عسل ندارید، شربت بار درست یا از شیره انگور استفاده کنید.
  • بدون مغزیجات، می‌توان شیرینی نوقا را با مزه‌های شکلات یا وانیل هم درست کرد.
  • به جای گردو، مغزهای پسته، بادام و فندق هم برای تهیه شیرینی نوقا به کار می‌روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا