شیرینی نخودچی

نزدیک عید نوروز که می‌شود، علاوه بر خانه‌تکانی، افراد به دنبال تهیه شیرینی و آجیل می‌روند. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ قنادی‌ها بروند؛ اما افراد زیادی ترجیح می‌دهند شیرینی‌های خانگی تهیه کنند. شیرینی نخودچی یکی از شیرینی‌هایی است که بیشتر افراد در جشن سال نو به سراغ آن می‌روند. اگر به آن علاقه دارید، بهتر است طرز تهیه شیرینی نخودچی را یاد بگیرید که هر زمان هوس کردید، خودتان آن را درست کنید. در ادامه دستور پخت آن را به همراه نکات تهیه آن در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم شیرینی نخودچی

نام مواد مقدار لازم
پودر قند ۲۰۰ گرم
روغن جامد ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی ۴۰۰ گرم
پودر هل سبز ۱ قاشق مرباخوری
شیرینی نخودچی
طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مرحله اول:

پودر قند را الک کنید و در یک ظرف بزرگ بریزید. روغن جامد را هم در همان ظرف بریزید و هم بزنید. هم زدن را باید تا زمانی ادامه دهید که مواد با هم یکدست شوند. هل را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا در تمام بخش‌های آن پخش شود و مواد حالت خامه‌ای پیدا کنند.

مرحله دوم:

آرد را در چند مرحله به مواد قبلی شیرینی نخودچی اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کامل آرد بهتر است همزن را کنار بگذارید و با دست‌های خود، خمیر را ورز دهید. سپس، خمیر به‌دست‌آمده را داخل پلاستیک بگذارید.

مرحله سوم:

خمیر شیرینی نخودچی باید بیشتر از ۶ ساعت استراحت کند. هر اندازه این استراحت طولانی‌تر باشد، بهتر است. اگر زمان کافی دارید، بهتر است اجازه دهید خمیر ۲۴ ساعت استراحت کند. گذاشتن آن در فضای آشپزخانه هیچ مشکلی ندارد؛ اما برخی ترجیح می‌دهند آن را در یخچال بگذارند.

مرحله چهارم:

خمیر را از پلاستیک دربیاورید و روی سطح صافی پهن کنید. از وردنه برای این کار استفاده کنید و اجازه دهید همه بخش‌های آن بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته‌باشند.

مرحله پنجم:

با قالب دلخواه شیرینی‌ها را از خمیر پهن‌شده دربیاورید و در سینی فر بگذارید. البته برای نچسبیدن شیرینی به کف ظرف حتما یک یا دو لایه کاغذ روغنی زیر آن پهن کنید.

مرحله ششم:

فر باید در ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد که سینی را در آن بگذارید. معمولا بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر شیرینی نخودچی شما آماده است؛ اما بهتر است از فر دور نشوید و آن را زود به زود بررسی کنید؛ چون زودتر متوجه پخته شدن آن می‌شوید.

مرحله هفتم:

شیرینی را از فر دربیاورید و روی آن را با پودر پسته تزئین کنید. سپس، اجازه دهید به‌خوبی سرد شود و در نهایت، در ظرف دلخواه خود بریزید. اگر شیرینی‌های نخودچی داغ باشند، جابه‌جا کردن باعث خرابی آن‌ها می‌شود.

شیرینی نخودچی
طرز تهیه شیرینی نخودچی

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی نخودچی

  • حتما به قالب شیرینی آرد بزنید که به‌راحتی جدا شوند.
  • برای مزه بهتر شیرینی، ¼ آرد نخودچی را با آرد برنج عوض کنید.
  • برای تزئین از خلال بادام، کنجد و سیاه‌دانه می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر به عطر کره علاقه‌مند هستید، در شیرینی به جای روغن، کره بریزید.
  • اگر می‌خواهید شیرینی نخودچی بیشتری درست کنید، مقدار مواد را به هر چند برابری که می‌خواهید، تغییر دهید.
  • اگر شیرینی نخودچی را زود از داخل فر بردارید، حالت ترد و شکننده خواهند داشت؛ به همین خاطر، به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را در ظرف دلخواه بچینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا