شیرینی لوتکا

کودکان به شیرینی‌های کرم‌دار یک نگاه خاصی دارند و آن‌ها را به شیرینی‌های ساده ترجیح می‌دهند. علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم از این سبک شیرینی استقبال می‌کنند. اگر می‌خواهید با یک دسر خوشمزه دل همه را به دست آورید، شیرینی لوتکا یک انتخاب راحت و خوب است. البته همیشه لازم نیست به سراغ قنادی‌ها بروید. می‌توانید طرز تهیه آن را در این مطلب دسپخت یاد بگیرید و در خانه این دسر لذیذ را درست کنید. در ادامه، راز درست کردن یک شیرینی لوتکای فوق‌العاده را با شما درمیان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای شیرینی لوتکا

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۱ عدد
خامه فرم‌گرفته ۱۰۰ گرم
شیر ۱ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
آرد ۴ پیمانه
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری

مواد اولیه لازم برای مواد میانی شیرینی لوتکا

نام مواد مقدار لازم
شیر ۱ پیمانه
شکر ۱/۴ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
شیرینی لوتکا
طرز تهیه شیرینی لوتکا

طرز تهیه شیرینی لوتکا

 

مرحله اول:

ابتدا خمیر شیرینی لوتکا را درست کنید و سپس، هنگام استراحت آن به سراغ تهیه مایه میانی این دسر بروید. از نیم ساعت قبل از شروع کار، کره و تخم مرغ را بیرون یخچال بگذارید تا با محیط هم‌دما شوند. سپس، کره، تخم مرغ، وانیل و خامه را با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم:

زمانی‌که مواد یکدست شدند، شیر ولرم و خمیر مایه فوری را به این ترکیب اضافه کنید. در نهایت، آرد الک‌شده و نمک را در چند مرحله در این ظرف بریزید و هم بزنید. اضافه کردن یکباره آرد کار را خراب می‌کند. اگر در مرحله این کار را انجام دهید، به‌راحتی متوجه می‌شوید چقدر آرد کافی است که خمیر شیرینی خشک یا نرم نباشد.

مرحله سوم:

خمیر را گرد کنید و با سلفون بپوشانید. سپس، آن را در یک جای گرم بگذارید تا استراحت کند. معمولا یک ساعت زمان کافی است تا خمیر شیرینی لوتکا آماده شود.

مرحله چهارم:

به سراغ درست کردن مواد میانی بروید. اول تخم مرغ را با شکر و وانیل مخلوط کنید. بعد از این‌که این مواد یکدست شدند، شیر را داخل ظرف بریزید و هم بزنید. در نهایت، نشاسته را اضافه کنید و اجازه دهید یکدست شوند. قابلمه مایه میانی شیرینی لوتکا را روی حرارت متوسط بگذارید و هم بزنید. زمانی‌که مایه مانند کرم سفت شد و رنگ کرمی به خود گرفت، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم:

روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و سپس، خمیر را روی آن پهن کنید. برای این شیرینی ضخامت خمیر نیم سانتی‌متر باشد، کافی است. سپس، روی خمیر مایه میانی را بریزید و آن را رول کنید.

مرحله ششم:

بعد از برش زدن، شیرینی‌ها را داخل سینی فر بگذارید. یک زرده تخم مرغ، دو قاشق غذاخوری شیر و وانیل را با هم مخلوط کنید. سپس، با برس روی شیرینی‌ها بکشید. مقداری هم کنجد روی شیرینی لوتکا بپاشید.

مرحله هفتم:

شیرینی‌ها را داخل فر از قبل گرم‌شده بگذارید. معمولا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پختن این شیرینی‌ها کافی است؛ اما ممکن است فر شما متفاوت باشد و زمان کمتر یا بیشتری برای پخت شیرینی نیاز باشد. بعد از آماده‌شدن، شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید و با چای تازه‌دم نوش جان کنید.

نکته‌های بهتر درست کردن شیرینی لوتکا

  • اگر نمی‌خواهید خمیر را درست کنید، از بیرون خمیر آماده بگیرید.
  • به جای کنجد، می‌توانید مقداری پودر نارگیل روی شیرینی بپاشید.
  • در کنار مایه میانی، مغز گردو آسیاب‌شده هم شیرینی را خوشمزه می‌کند.
  • برای مایه میانی، ترکیب روغن مارگارین و آرد هم یک گزینه خوشمزه است.
  • می‌توانید مایه میانی را به سلیقه خود عوض کنید و برای این کار از گزینه‌هایی که در انواع فیلینگ کیک آورده‌ایم، ایده بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا