شوید پلو

شوید پلو از جمله برنج‌هایی است که برای مهمانی‌ها همراه با غذاهایی مانند تن ماهی یا سایر غذاهای مجلسی می‌توان درست کرد. تهیه آن چندان سخت نیست و می‌توان هم به شکل برنج کته و هم برنج آبکش درست کرد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به شکل ساده در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مواد اولیه لازم برای شوید پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۳ پیمانه
شوید تازه ۲ پیمانه
سیب زمینی بزرگ ۱ عدد
نمک و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
شوید پلو
طرز تهیه شوید پلو

طرز تهیه شوید پلو

مرحله اول:

برنج را بشورید و اجازه دهید برای چند ساعت به همراه یک قاشق چای‌خوری نمک در آب سرد خیس بخورد. معمولا برای برنج‌های ایرانی دو ساعت زمان مناسب است اما اگر از برنج خارجی استفاده می‌کنید، نیم ساعت زمان خیس خوردن کافی است.

مرحله دوم:

قابلمه‌ای مناسب اندازه برنج انتخاب کنید و تا نیمه آن، آب بریزید. قابلمه را روی شعله با حرارت بالا بگذارید و صبر کنید تا به جوش بیاید. در این حین به سراغ شویدها بروید و آن‌ها را خرد کنید.

مرحله سوم:

زمانی‌که آب به جوش آمد، برنج خیس‌خورده را به همراه شوید ساطوری‌شده به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا دوباره به جوش بیاید. معمولا ده دقیقه زمان نیاز دارد اما هر چند دقیقه یک بار یک دانه از برنج را بردارید و آن را با دست فشار دهید. اگر گوشه‌های برنج حالت نرمی پیدا کردند اما وسط دانه برنج سفت بود، زمان آبکش کردن رسیده‌است.

مرحله چهارم:

کف قابلمه مقداری روغن و زردچوبه بریزید. سپس، سیب زمینی را به شکل حلقه‌ای خرد و کف آن بچینید. سپس، برنج را داخل قابلمه بریزید و شعله را روی حرارت بالا بگذارید. بعد از چند دقیقه کوتاه، حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.

شوید پلو
طرز تهیه شوید پلو

نکته‌های بهتر درست کردن شوید پلو

  • به جای سیب زمینی می‌توان از ناذن لواش هم برای ته‌دیگ استفاده کرد.
  • به جای شوید تازه می‌توانید از شوید خشک استفاده کنید. در این روش، بعد از آبکش کردن برنج، شوید را لابه‌لای برنج بریزید و با هم مخلوط کنید.
  • اگر می‌خواهید شوید پلو را به شکل کته درست کنید، شوید را در همان ابتدا به همراه نمک به برنج اضافه کنید و بعد از به جوش آمدن، با قاشق هم بزنید تا در تمام قسمت‌های قابلمه پخش شود.
  • در کنار این غذا می‌توانید مرغ هم سرخ و به مواد اضافه کنید. برای این کار، تکه‌های مرغ را با یک عدد پیاز و مقداری زردچوبه آبپز کنید. سپس، مرغ را به شکل ریش‌ریش دربیاورید و با پیاز و فلفل دلمه‌ای نگینی با رب گوجه فرنگی و روغن تفت دهید. مقداری هم ادویه مانند فلفل سیاه و پودر لیمو عمانی را به آن اضافه کنید.
شوید پلو
طرز تهیه شوید پلو
شوید پلو
طرز تهیه شوید پلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا