شامی هویج

به دستور تهیه شامی هویج که نگاه کنید، تفاوت چندانی با سایر همتاهای آن نمی‌بینید؛ اما اگر کسی هستید که از امتحان کردن مزه‌های جدید لذت می‌برید، بهتر است این غذای اصفهانی را یک بار درست کنید تا از آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را برایتان آورده‌ایم و به شما می‌گوییم چطور این غذا را خوشمزه درست کنید تا مهمانانتان هم از آن لذت ببرند.

مواد اولیه لازم برای شامی هویج

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط ۱ عدد
هویج متوسط ۳ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن مایع به اندازه دلخواه
شامی هویج
طرز تهیه شامی هویج

طرز تهیه شامی هویج

 

مرحله اول:

یک عدد پیاز، سیب‌زمینی‌ها و هویج‌ها را باید رنده و به گوشت اضافه کنید. بعد از رنده کردن، آب آن‌ها را بگیرید تا باعث وارفتن شامی نشوند. این مواد را به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و بعد از ریختن نمک و ادویه به‌خوبی ورز دهید. هرچقدر بهتر ورز دهید، مواد به‌خوبی به هم می‌چسبند و شامی‌ها وا نمی‌روند. البته اضافه کردن آرد نخودچی هم جلوی این کار را می‌گیرد.

مرحله دوم:

در تابه روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس، گلوله‌ای اندازه گردو از مواد بردارید و در کف دست صاف و در روغن سرخ کنید. بعد از اینکه یک سمتشان سرخ شد، به‌آرامی آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگرشان هم سرخ شود.

مرحله سوم:

به سراغ تهیه سس این غذا بروید. در یک تابه دیگر، پیاز دوم را به شکل نگینی خرد کنید و روغن، نمک و ادویه بزنید تا سرخ شوند. سپس، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا آن هم سرخ شود. با این کار بوی خامی رب از بین می‌رود و رنگ بهتری هم پیدا می‌کند.  سپس، گوجه‌فرنگی‌ها را پوره و به آن اضافه کنید. زمانی‌که آب این ترکیب گرفته و غلیظ شد؛ شکر و سرکه را بریزید و صبر کنید تا ۱۰ دقیقه بجوشد.

مرحله چهارم:

می‌توانید سس آماده‌شده را به شامی اضافه کنید تا چند دقیقه با هم بجوشند و مزه‌دار شوند یا این‌که آن‌ها را جداگانه سرو کنید. این کار به سلیقه شما بستگی دارد.

شامی هویج
طرز تهیه شامی هویج

نکته‌های بهتر درست کردن شامی هویج

  • اضافه کردن آرد اختیاری است. می‌توانید به جای آن، یک تخم مرغ اضافه کنید.
  • می‌توانید شامی را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا زمانی‌که آن‌ها را سرخ می‌کنید، وا نروند.
شامی هویج
طرز تهیه شامی هویج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا