سمنو

سمنو یکی از دسرهای ایرانی است که افراد برای مناسبت‌های مذهبی درست می‌کنند. درست کردن آن سخت نیست اما به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد تا دقیقا شبیه همانی شود که از بیرون تهیه می‌کنید. در این مطلب دسپخت، طرز درست کردن آن را از اولین قدم تا آخرین قدم به‌آسانی برایتان توضیح می‌دهیم.

مواد اولیه لازم برای سمنو

نام مواد مقدار لازم
گندم ۳۰۰ گرم
آرد سبوس‌دار ۶۰۰ گرم
آرد ۲ لیتر
سمنو
طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو

مرحله اول:

گندم‌ها را با آب سرد بشورید و سپس، آن‌ها را در همان آب بخیسانید تا جوانه بزنند. یک روز زمان برای این کار کافی است اما در این مدت ۳ یا ۴ بار آب را حتما عوض کنید.

مرحله دوم:

بعد از گذشت ۲۴ ساعت، آب گندم‌ها را دور بریزید و آن‌ها را داخل یک دستمال مرطوب نخی بریزید و در جای گرمی نگه دارید تا جوانه بزنند. تا زمانی‌که جوانه سفیدرنگی بزنند و کمی سبز شوند، حتما حواستان باشد که خشک نشوند. اگر خشک بودند، مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید تا مرطوب شوند.

مرحله سوم:

زمانی‌که جوانه گندم‌ها آماده شد، آن‌ها را با گوشتکوب برقی یا مخلوط‌کن پوره کنید. سپس، از یک پارچه تمیز کمک بگیرید تا عصاره آن را جدا کنید. برای این کار مقداری آب هم اضافه کنید تا کار صاف کردن عصاره برایتان آسان‌تر شود.

مرحله چهارم:

عصاره گندم را به همراه آرد در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا تفت بخورند. آرد را چند بار الک کنید تا هیچ گلوله‌ای نداشته‌باشد. تا زمانی‌که مخلوط به غلظت موردنظرتان برسد، هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا کف مواد نسوزد. بعد از قوام آمدن، سمنوی شما آماده است تا آن را در ظرف دلخواهتان بریزید و با موادی مثل خلال پسته و غنچه‌های گل تزئین کنید.

سمنو
طرز تهیه سمنو

نکته‌های بهتر درست کردن سمنو

  • تنها از گندم کامل برای این کار استفاده کنید.
  • اگر آردی که انتخاب می‌کنید، سبوس‌دار باشد، دسرتان مزه بهتری خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا