سمسمیه

اکثر شیرینی‌ها و کیک‌ها مانند کیک هلو با شیر که در قنادی‌ها یا سوپرمارکت‌ها می‌بینید، کالری بالایی دارند و نمی‌توانید به آن‌ها به‌عنوان یک شیرینی رژیمی نگاه کنید. سمسمیه یکی از شیرینی‌های عربی است که یک تکه از آن، انرژی زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی است. در کنار سالم بودن، درست کردن سمسمیه آسان است و نیازی به هیچ کار سختی ندارد. می‌توانید آن را درست کنید و چندین روز از آن استفاده کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه سمسمیه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای سمسمیه

نام مواد مقدار لازم
کنجد ۲ پیمانه
ارده ۲ قاشق غذاخوری
شیره خرما ۲ قاشق غذاخوری
عسل ۲ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل ۵ قاشق مرباخوری
خلال بادام/ خلال پسته/ گردو به اندازه دلخواه
سمسمیه
طرز تهیه سمسمیه

طرز تهیه سمسمیه

 

مرحله اول:

یک تابه روی حرارت ملایم بگذارید و کنجدها را داخل آن بریزید. آن‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هم بزنید تا بوی خامی آن‌ها از بین برود. حواستان باشد که نیازی به برشته شدن و تغییر رنگ کنجدها در سمسمیه نیست.

مرحله دوم:

بعد از تفت کنجدها، نوبت به پودر نارگیل، ارده، عسل و شیره خرما می‌رسد. آن‌ها را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. بعد از کمی گرم شدن، زیر تابه را خاموش کنید اما اجازه ندهید که مواد سرد شوند.

مرحله سوم:

سریع دست به کار شوید و قالب دلخواه خود را با روغن یا کره چرب کنید. سپس، مواد را داخل آن بریزید و به‌خوبی فشار دهید. برای صاف کردن روی مواد از قاشق یا کف لیوان استفاده کنید.

مرحله چهارم:

مقداری عسل را به روش بن‌ماری و روی بخار آب جوش گرم کنید. سپس، با برس روی مواد بکشید. این کار را هم زمانی انجام دهید که مواد گرم هستند.

مرحله پنجم:

خلال بادام، پسته یا گردوی خود را روی مواد بریزید و باز فشار دهید تا با بقیه مواد ترکیب شوند. سپس، روی ظرف سلفون بکشید و برای یک ساعت در یخچال بگذارید. بعد از گرفتن مواد، آن را از یخچال بیرون آورید و به شکل و اندازه دلخواه ببرید.

نکته‌های بهتر درست کردن سمسمیه

  • برای چرب کردن ظرف ارده هم مناسب است.
  • به جای شیره خرما، شیره انگور هم قابل استفاده است.
  • برای تزئین می‌توانید مقداری پودر نارگیل هم روی مواد بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا