سبزی پلو با ماهی

در شهرهای شمالی و جنوبی که نزدیک دریا هستند، ماهی یکی از عضوهای ثابت سفره‌ها به حساب می‌آید و با آن، غذاهای مختلفی درست می‌کنند؛ اما سبزی پلو با ماهی غذایی است که افراد تمام نقاط ایران آن را می‌شناسند. غذایی که علاوه بر خوشمزگی، مقوی هم است. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای سبزی پلو با ماهی

نام مواد مقدار لازم
ماهی برای هر نفر دو برش
برنج ۲ پیمانه
سبزی ۵۰۰ گرم
آب لیمو ترش ۳ قاشق غذاخوری
روغن به اندازه دلخواه
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
سبزی پلو با ماهی
طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

 

مرحله اول:

ماهی را بشورید  و به اندازه دلخواه برش دهید. البته می‌توان این کار را هنگام خرید هم انجام داد؛ چون درست کردن ماهی بزرگ در خانه سخت است. بعد از شستن اجازه دهید آب آن به‌طور کامل از بین برود. سپس، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آبلیمو و پودر سیر را روی آن‌ها بمالید تا مزه‌دار شوند. بعد از تمام شدن این کار، در ظرف ماهی را ببندید و در یخچال بگذارید تا کمی استراحت کند.

مرحله دوم:

سبزی‌های تره، شوید، گشنیز، جعفری و برگ سیر تازه را بشورید و صبر کنید تا خشک شوند. سپس، آن‌ها را به اندازه دلخواه ساطوری کنید.

مرحله سوم:

قابلمه‌ای مناسب اندازه برنج خود بردارید و تا نصف آن، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن، نمک و برنج را داخل آن بریزید. در همان ابتدا کمی هم بزنید تا برنج به کف آن نچسبد. یک دقیقه مانده به برداشتن برنج از روی شعله، نصف سبزی‌ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بین تمام دانه‌های برنج پخش شوند.

مرحله چهارم:

بعد از نیم‌پز شدن برنج، آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. کف قابلمه روغن و زردچوبه بریزید و هر ته‌دیگی مانند نان لواش که دوست دارید، پهن کنید. البته می‌توانید تنها از کره استفاده کنید که عطر و طعم عالی دارد. سپس، برنج را به علاوه بقیه سبزیجات و زعفران دم‌کرده در قابلمه بریزید و در آن را محکم ببندید. زیر شعله را هم کم کنید تا به‌آرامی دم بکشد.

مرحله پنجم:

ماهی‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و در تابه روغن بریزید. بعد از داغ شدن، ماهی‌ها را از سمتی که بدون پوست هستند، در روغن بریزید و صبر کنید تا سرخ شوند. بعد از سرخ شدن یک سمت، آن‌ها را برگردانید تا روی دیگر آن‌ها هم طلایی شود. سپس، آن‌ها را از تابه بردارید و در ظرفی بچینید. بعد از دم کشیدن برنج هم آن را به غذای خود اضافه و نوش جان کنید.

سبزی پلو با ماهی
طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

نکته‌های بهتر درست کردن سبزی پلو با ماهی

  • به جای ماهی سالمون می‌توانید از ماهی‌های دیگری مانند قرل‌آلا استفاده کنید.
  • می‌توان مقداری آرد و پودر سوخاری هم روی ماهی‌ها پاشید تا هنگام سرخ شدن وا نروند و ظاهر زیبایی داشته‌باشند.
  • افرادی هم هستند که ادویه فراوانی به این غذا اضافه می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید، مقداری پودر پاپریکا و تخم گشنیز اضافه کنید. این عطر و طعم به سلیقه شما بستگی دارد.
  • بعضی افراد به این غذا ته‌دیگ کنجد هم اضافه می‌کنند. این طعم به سلیقه شما بستگی دارد. اگر از آن استقبال می‌کنید، کف ظرف مقداری کنجد، سیاه‌دانه و زردچوبه را داخل روغن بریزید و سپس، برنج را روی آن‌ها بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا