زولبیا

افراد زیادی عاشق بامیه هستند اما زولبیا شیرینی است که طرفداران پروپاقرص خود را دارد. این شیرینی ترد بیشتر در ماه مبارک رمضان پخته می‌شود و می‌توانید بهترین آن را در قنادی‌های مختلف شهر پیدا کنید؛ اما طرز تهیه زولبیا را یاد بگیرید تا آن را در زمان کوتاه و در خانه درست کنید. افراد زیادی مایل نیستند که از بیرون خرید کنند. زمانی‌که این دسر را در خانه درست کنید، با خیال راحت آن را نوش جان می‌کنید؛ چون از تمام مراحل آن اطلاع دارید.

مواد اولیه لازم برای زولبیا

نام مواد مقدار لازم
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
نشاسته گل ۵۰ گرم
ماست چکیده ترش ۲/۳ پیمانه
کره ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
جوش شیرین ۱/۴ قاشق چای‌خوری
اسانس هل ۱ قاشق غذاخوری

مواد اولیه لازم برای شربت زولبیا

نام مواد مقدار لازم
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ پیمانه
گلاب ¼ پیمانه
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو نصف قاشق چای‌خوری
هل ۳ عدد
زولبیا
طرز تهیه زولبیا

دستور تهیه زولبیا

مرحله اول:

یک قابلمه با آب را روی شعله بگذارید و سپس، شکر را داخل آن بریزید. زیر آن را کم کنید تا به‌آرامی به جوش بیاید. قبل از جوشیدن، آن را هم نزنید. زعفران و هل را هم اضافه کنید و بعد از به جوش آمدن، آن را هم بزنید. هم زدن را آرام انجام دهید تا شکر به دیواره‌های قابلمه نچسبد. بعد از این‌که نصف شکر آب شد، زیر آن را خاموش کنید و به آن گلاب اضافه کنید.

مرحله دوم:

شربت را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد از این‌که دمای آن کم شد، متوجه غلظت آن می‌شوید. لازم نیست هنگام تهیه کردن آن زیر آن را زیاد کنید تا غلیظ شود.

مرحله سوم:

ماست را بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شود. سپس، آن را با نشاسته و آرد الک‌شده مخلوط کنید. هر کدام از این دو را جداگانه اضافه کنید که به‌خوبی با ماست ترکیب شوند. بعد از مخلوط شدن کره را بریزید.

مرحله چهارم:

بعد از این‌که گلاب، جوش شیرین و اسانس هل را به مواد قبلی اضافه کردید؛ باید مواد به اندازه ماست غلیظ شود. یک قاشق غذاخوری از شربتی هم که درست کردید، به آن اضافه کنید. سپس، اجازه دهید به مدت ۱ ساعت استراحت کند.

مرحله پنجم:

یک شعله با حرارت متوسط انتخاب کنید و قابلمه‌ای روی آن بگذارید. روغن سرخ کردن زولبیا باید زیاد و داغ باشد. صبر کنید و سپس، مواد را در قیف بریزید و به‌صورت چرخشی در روغن داغ تکان دهید تا زولبیا حالت گردی پیدا کند.

مرحله ششم:

اجازه دهید هر دو طرف زولبیا سرخ شود. سپس، آن را از روغن خارج کنید و روغن اضافه آن را بگیرید. در نهایت، ۲ تا ۳ دقیقه در شربت بگذارید تا شیرین شوند. بعد از خارج کردن در یخچال بگذارید تا به‌صورت خنک‌شده با چای نوش جان کنید.

زولبیا
طرز تهیه زولبیا

نکته‌های بهتر درست کردن زولبیا

  • شربت را زیاد حرارت ندهید؛ چون سفت می‌شود.
  • آردهای شیرینی‌پزی سبک هستند و باعث خوشمزه‌تر شدن زولبیا می‌شوند.
  • برای روشن شدن رنگ شربت یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع در آن بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا