رولت گوشت

اگر به کوفته تبریزی علاقه دارید، حتما از خوردن رولت گوشت استقبال می‌کنید. این غذا از مرز کشورهای اروپایی گذر کرده و به کشورهای دیگر مثل ایران رسیده‌است. در این مطلب دسپخت، برایتان می‌گوییم که این رولت به چه صورت تهیه می‌شود و آن را چطور درست کنید که وانرود و مهمانی خود را بدون مشکل برگزار کنید.

مواد اولیه لازم برای رولت گوشت

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز متوسط ۴ عدد
سیر ۲ حبه
گردوی آسیاب‌شده ۲ قاشق غذاخوری
زرشک ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ساطوری‌شده ۲ قاشق غذاخوری
پودر سوخاری ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به اندازه دلخواه
رولت گوشت
طرز تهیه رولت گوشت

طرز تهیه رولت گوشت

مرحله اول:

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس، عصاره و پوره آن را در ظرف‌های جداگانه بریزید. برای این کار، پوره را بگیرید و به‌خوبی فشار دهید تا آب پیاز جدا شود. پوره پیاز، پودر سوخاری، گوشت چرخ‌کرده، تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. برای مدت ۵ دقیقه این ترکیب را ورز دهید تا حالت چسبناک به خود بگیرد. سپس، آن را داخل یخچال بگذارید تا برای یک ساعت استراحت کند.

مرحله دوم:

در مدتی که گوشت رولت در حال استراحت است، به سراغ دو پیاز دیگر بروید و آن‌ها را به شکل خلالی خرد کنید. سپس، در تابه روغن و بعد از داغ شدن، پیازها را هم در تابه بریزید. مقداری نمک و زردچوبه هم به آن اضافه کنید تا ترد شود و رنگ طلایی به خود بگیرد. بعد از این‌که کاراملی شدند، حرارت زیرش را خاموش کنید تا سرد شود.

مرحله سوم:

پیاز آخر را به شکل نگینی ریز خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس، حبه‌های سیر را هم به شکل له‌شده به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطرشان بلند شود. حالا نوبت به ریختن رب گوجه فرنگی می‌رسد. آن را هم بریزید و صبر کنید تا بوی خامی آن از بین برود. این کار، رنگ بهتری به رب می‌دهد. در آخر نمک، فلفل سیاه و قرمز را هم بریزید وبه آن آب جوش اضافه کنید. صبر کنید تا این سس جا بیفتد و غلیظ شود.

مرحله چهارم:

گوشت را از یخچال بیرون آورد و روی سطح کار یک عدد پلاستیک بگذارید. گوشت را طوری کف آن پهن کنید که به ضخامت یک سانتی‌متری برسد. سپس، یک لایه پلاستیک هم رویش قرار دهید و در یخچال بگذارید تا برای نیم ساعت دیگر خنک شود.

مرحله پنجم:

رولت را از یخچال بیرون آورید و روی آن را با پیاز سرخ‌شده، جعفری ساطوری، زرشک و گردو بپوشانید. سپس، به‌آرامی یک طرف پلاستیک را بگیرید و گوشت را به شکل رول‌شده درآورید. این کار را به‌آرامی انجام دهید تا گوشت ترک نخورد. سپس، انتهای آن را با انگشت و مقداری آب به هم بچسبانید تا جدا نشود.

مرحله ششم:

تابه‌ای روی حرارت بگذارید و بعد از ریختن روغن، شعله زیرش را زیاد کنید. رولت را داخل تابه بگذارید و اجازه دهید که اطرافش به‌خوبی سرخ و سفت شود. سپس، حرارت زیرش را کم کنید و سسی را که درست کردید، در تابه بریزید.

مرحله هفتم:

زعفران دم‌کرده را در تابه و روی رولت بریزید و سپس، در تابه را ببندید تا غذایتان پخته شود. بعد از آماده شدن یک بار عطر و طعمش را بچشید و اگر چیزی کم بود، اضافه کنید. سپس، آن را در ظرف دلخواه بریزید و با برنج یا نان میل کنید.

رولت گوشت
طرز تهیه رولت گوشت

نکته‌های بهتر درست کردن رولت گوشت

  • به جای جعفری ساطوری می‌توان از پیازچه یا گشنیز استفاده کرد.
  • به جای پودر سوخاری می‌توان از همان مقدار پودر نان استفاده کرد.
  • بعد از اضافه کردن سس به رولت، مقداری آب لیمو ترش تازه هم در آن بریزید تا خوشمزه‌ شود.
  • ریختن کشمش یا فلفل دلمه‌ای به سلیقه شما بستگی دارد. اگر عطرشان را دوست دارید، حتما در این غذا بریزید.
  • علاوه بر ادویه‌های بالا، در رولت می‌توان از پودر سیر، جوز هندی، ادویه کاری و پودر میخک و گشنیز هم استفاده کرد.
  • به جای ترکیبی که در این مطلب برای پر کردن داخل رولت گفته‌ایم، می‌توانید از هویج یا تخم‌ مرغ آبپز برای این کار استفاده کنید.
رولت گوشت
طرز تهیه رولت گوشت
رولت گوشت
طرز تهیه رولت گوشت
رولت گوشت
طرز تهیه رولت گوشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا