رشته خشکار

یکی از خوراکی‌های شیرین و خوشمزه گیلانی، رشته خشکار است که عطر و طعمی بی‌نظیر دارد. درست کردن آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را برایتان آورده‌ایم و نکاتی را عنوان می‌کنیم که با رعایت آن‌ها همان خشکارهای سنتی شمال را درست کنید.

مواد اولیه لازم برای رشته خشکار

نام مواد مقدار لازم
آرد برنج ۱ پیمانه
آرد گندم ۱ پیمانه
گردو ۱۵۰ گرم
پودر دارچین ۱ قاشق مرباخوری
پودر قند ۴ قاشق غذاخوری
آب ۳ پیمانه
رشته خشکار
طرز تهیه رشته خشکار

طرز تهیه رشته خشکار

 

مرحله اول:

آرد برنج و آرد گندم را با هم مخلوط و آب را کم‌کم به آن‌ها اضافه کنید. مقدار آب را ۳ پیمانه در نظر گرفتیم اما ممکن است به مقدار بیشتر یا کمتری از آن نیاز باشد. بهتر است آب را در چند مرحله بریزید تا متوجه مناسب بودن مقدار آن شوید. در نهایت، باید مایه رقیقی داشته‌باشید. برای این‌که این مایه گلوله‌گلوله نشود، آن را از صافی هم رد کنید.

مرحله دوم:

مایه را داخل ظرف مناسب این کار بریزید. این بطری را می‌توان خرید اما اگر نتوانستید آن را تهیه کنید، در بطری آب معدنی را سوراخ کنید و این مواد را داخل آن بریزید. سپس، کف تابه را چرب کنید و بعد از داغ شدن، مایه را سریع روی آن پخش کنید. این کار را یک بار در جهت عمودی و بار دیگر به شکل افقی انجام دهید. بعد از این‌که کناره‌های رشته شروع به جدا شدن کردند، آن را بردارید و روی پارچه تمیز و نرم بگذارید تا خشک نشود.

مرحله سوم:

گردو را به اندازه دلخواه آسیاب و سپس، در ظرفی با پودر دارچین و پودر قند مخلوط کنید. رشته را از کناره‌ها تا کنید و یک یا دو قاشق از این مواد را داخل آن بریزید و به‌آرامی تا کنید. این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید.

مرحله چهارم:

در تابه روغن بریزید و رشته‌ها را سرخ کنید. سپس، آن‌ها را در شربت بار ولرم بیاندازید تا شیرین و نرم شوند. حالا خشکارهای شما آماده هستند که با چای نوش جان کنید.

رشته خشکار
طرز تهیه رشته خشکار

نکته‌های بهتر درست کردن رشته خشکار

  • اگر بخواهید این دسر را تنها با آرد برنج درست کنید، سریع خشک می‌شود.
  • این دسر را بدون سرخ کردن و در شربت بار ریختن هم می‌توان نوش جان کرد.
  • برای عطر بیشتر می‌توانید هل، میخک، جوز هندی و زنجبیل هم در مایه میانی بریزید.
  • اگر از شکر به جای پودر قند استفاده می‌کنید، حتما آن را خرد کنید تا زیر دندان احساس نشود.
  • برای تغییر رنگ رشته‌ها، مقداری پودر کاکائو یا زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید که به‌ترتیب به رنگ‌های قهوه‌ای یا طلایی دربیایند.
  • برای شربت بار یک لیوان آب را با یک لیوان شکر مخلوط کنید و مقداری زعفران در آن بریزید. سپس، اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشد.
رشته خشکار
طرز تهیه رشته خشکار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا