رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های موردنیاز هر آشپزخانه‌ای است؛ اما افراد زیادی نمی‌خواهند از بسته‌های بیرونی استفاده کنند و ترجیح می‌دهند خودشان دست به کار شوند و آن را در خانه درست کنند. با این کار خیالشان راحت است که از هیچ افزودنی غیرمجاز یا موادی غیر از گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود. در این مطلب دسپخت، می‌خواهیم برایتان بگوییم که چطور در خانه رب درست کنید تا نه تیره شود و نه کپک بزند.

مواد اولیه لازم برای رب گوجه فرنگی

نام مواد مقدار لازم
گوجه فرنگی ۱۰ کیلوگرم
نمک و روغن مایع به اندازه دلخواه
رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

مرحله اول:

گوجه‌فرنگی‌های درشت و رسیده را بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. زمانی‌که آبشان خشک شد، آن‌ها را به شکل ۴ تایی قاچ بزنید و در ظرفی بزرگ بریزید. سپس، آن‌ها را برای یک یا دو روز جلوی آفتاب بگذارید. اگر فصل زمستان باشد باید زمان بیشتری به این کار اختصاص دهید تا گرمای بیشتری به آن‌ها بخورد و شروع به ترش شدن و حباب زدن بکنند.

مرحله دوم:

گوجه‌فرنگی‌ها را بعد از آفتاب خوردن در دیگ بریزید و اجازه دهید که به جوش بیاید. از آن‌جایی‌که در این مدت خودشان آب انداخته‌اند، دیگر لازم نیست که به آن، آب اضافه کنید. بعد از جوشیدن و نرم شدن شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم:

زمانی‌که پوره گوجه فرنگی سرد شد، آن را یک بار از آبکش رد کنید تا تفاله‌هایش را جدا کند. دفعه دیگر این کار را با صافی ظریفی انجام دهید که دانه‌های آن را از پوره جدا کند.

مرحله چهارم:

پوره گوجه فرنگی را به همراه نمک در قابلمه بریزید و شعله زیرش را روشن کنید. اجازه دهید برای مدت ۳ تا ۴ ساعت به‌آرامی قل بخورد و غلیظ شود.

مرحله پنجم:

زمانی‌ که یک برش روی رب ایجاد کردید و دیر محو شد، زمان اضافه کردن نمک و روغن رسیده‌است. یک بار مزه رب را بچشید تا ببینید به چه مقدار نمک نیاز دارد و سپس، روغن را بریزید و مقداری با آن تفت دهید. با این کار خوشرنگ‌تر می‌شود.

مرحله ششم:

زمانی‌که رب آماده شد، حرارت زیرش را خاموش کنید و منتظر بمانید تا خنک شود. سپس، آن را در ظرف‌های دلخواه خود بریزید. بهتر است از ظرف‌های شیشه‌ای برای این کار استفاده کنید و سپس، آن‌ها را در جای خنک و دور از نور خورشید بگذارید تا عمر طولانی‌تری داشته‌باشند.

رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی

نکته‌های بهتر درست کردن رب گوجه فرنگی

  • رب نباید هیچ آبی داشته‌باشد؛ چون باعث کپک زدن آن می‌شود.
  • می‌توانید از مخلوط‌کن یا چرخ‌گوشت برای خرد کردن گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • ظرف‌هایی که می‌خواهید رب در آن‌ها بریزید، خشک، تمیز و بدون هیچ بویی باشند.
  • بهتر است رب را مدت طولانی روی حرارت نگه ندارید. با این کار، رنگ تیره پیدا می‌کند.
  • مقداری روغن را داغ کنید و بعد از ریختن رب در شیشه، روی آن بریزید تا دیرتر کپک بزند.
  • برای درست کردن رب در فر باید مواد را در مخلوط‌کن و سپس، در سینی فر بریزید. حدود ۳ ساعت زمان می‌برد که رب آماده شود. فقط باید حواستان باشد که در این مدت هم زدن مواد را فراموش نکنید تا ته نگیرد.
رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی
رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی
رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا