دمپختک

با وجودی‌که دمپختک یک غذای ساده است اما در نقاط مختلف کشور، آن را به شیوه‌های گوناگونی تهیه می‌کنند. در این شیوه‌ها دستور اصلی یکی است اما از چند ماده مختلف برای خوشمزه‌تر کردن آن کمک می‌گیرند. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه ساده این غذا را با شما به اشتراک می‌گذاریم و سپس، برایتان می‌گوییم که چه مواد دیگری را می‌توانید به همراه این غذا نوش جان کنید.

مواد اولیه لازم برای دمپختک

نام مواد مقدار لازم
برنج ۲ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
باقالی زرد خشک ۱ پیمانه
نمک و زردچوبه به اندازه دلخواه
دمپختک
طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه دمپختک

 

مرحله اول:

در ابتدا لازم است برنج خود را خیس کنید. معمولا دو ساعت زمان برای این کار کافی است اما بعضی از برنج‌ها تازه هستند و نباید مدت زمان طولانی در آب بمانند؛ چون شفته می‌شوند. بعد از تمیز شدن، مقداری آب و نمک به آن اضافه کنید و یک گوشه بگذارید.

مرحله دوم:

باقالی‌ها را برای مدت چند ساعت در آب خیس کنید و سپس، پوست بگیرید. اگر چند بار آبی را که در آن هستند، عوض کنید؛ نفخشان از بین می‌رود.

مرحله سوم:

پیاز را به شکل دلخواه نگینی یا خلالی خرد و در روغن سرخ کنید. بعد از این‌که کاملا سرخ شدند، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و صبر کنید تا بوی آن بلند شود. با این کار، بوی خامی آن از بین می‌رود و غذایتان مزه خوبی می‌گیرد.

مرحله چهارم:

باقالی را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید و سپس، آب بریزید و چند دقیقه زمان دهید تا باقالی‌ها پخته شوند. سپس، برنج را هم بریزید و به اندازه‌ای که رویشان پوشانده‌شود، آب اضافه کنید. صبر کنید تا برنج پخته و آبش کشیده شود. سپس، در قابلمه را ببندید و صبر کنید تا غذایتان دم بکشد. حالا دمپختک زردچوبه شما آماده است تا نوش جان کنید.

دمپختک
طرز تهیه دمپختک

نکته‌های بهتر درست کردن دمپختک

  • برای عطر بهتر این غذا، شوید خشک تاثیر فراوانی دارد.
  • اگر می‌خواهید رنگ غذا قرمز شود، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به پیازها اضافه کنید.
  • از آن‌جایی که این غذا را به شکل‌های مختلفی درست می‌کنند، می‌توانید مقداری گوشت چرخ‌کرده، عدس، ماش یا گوجه فرنگی به آن اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا