دلمه کلم برگ

دلمه کلم برگ یکی از بهترین جایگزین‌ها برای دلمه برگ مو است. از آنجایی‌که نمی‌توان همیشه به برگ درخت انگور دسترسی داشت، در هر فصل سال که هوس این غذا را کردید، کافی است یک کلم برگ بخرید و دست به کار شوید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه ساده این غذای خوشمزه را در اختیارتان می‌گذاریم و سپس، نکات لذیذ شما آن را برایتان می‌آوریم تا حتی اگر در این زمینه کم‌تجربه هستید، بهترین طعم را تهیه کنید.

مواد اولیه لازم برای دلمه کلم برگ

نام مواد مقدار لازم
برگ کلم بزرگ ۱ عدد
برنج ۱ پیمانه
لپه ½ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
سبزیجات معطر ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
شکر ۳ قاشق غذاخوری
سرکه سفید ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
دلمه کلم برگ
طرز تهیه دلمه کلم برگ

طرز تهیه دلمه کلم برگ

مرحله اول:

لپه و برنج را به‌صورت جداگانه بشورید و اجازه دهید برای مدت دو ساعت خیس بخورند. بعد از گذشت این زمان، لپه را به همراه مقداری نمک در قابلمه بریزید و به آن، آب اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا پخته شود.

مرحله دوم:

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید. بعد از به جوش آمدن، کلم برگ را به همراه مقداری نمک در آن بگذارید و صبر کنید برای یک ربع یا نیم ساعت در آن آب بماند تا نرم شود. فقط حواستان باشد که بعد از به جوش آمدن، حرارت را خاموش کنید.

مرحله سوم:

به سراغ پیاز اول بروید و آن را به شکل خلالی ریز کنید. سپس، یک تابه روی حرارت بگذارید و در آن، مقداری روغن مایع بریزید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به آن اضافه کنید و مقداری نمک و زردچوبه هم بریزید تا ترد و خوش‌رنگ شود.

مرحله چهارم:

زمانی‌که پیاز سرخ شد، گوشت چرخ‌شده را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا گوشت تغییر رنگ دهد و در ادامه، لپه، شکر، سرکه، برنج و سبزی‌های خردشده را به آن اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید و در انتها، میزان ادویه آن را با چشیدن بررسی کنید. اگر نیاز به نمک بیشتری بود، اضافه کنید و فلفل سیاه هم بریزید.

مرحله پنجم:

هر برگ کلم را باز کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری از این مواد را داخل آن بریزید. سپس، آن را به شکل رول یا بقچه‌ای بپیچید و داخل قابلمه بگذارید.

مرحله ششم:

به سراغ تهیه سس بروید و پیاز دوم را به شکل نگینی خرد کنید. در تابه روغن بریزید و اجازه دهید پیاز به‌خوبی سرخ شود. سپس، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود. بعد از سرخ شدن، دو لیوان آب به آن اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیاید.

مرحله هفتم:

سس آماده‌شده را به دلمه‌ها اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا برای یک تا دو ساعت پخته شود. بعد از گذشت این زمان، حتما میزان جا افتادن و ترکیب دلمه با سس را بررسی کنید و اگر مناسب بود، حرارت را خاموش کنید.

دلمه کلم برگ
طرز تهیه دلمه کلم برگ

نکته‌های بهتر درست کردن دلمه کلم برگ

  • سبزیجات معطر این غذا شامل جعفری، تره، شوید و ترخون است.
  • به جای سرکه سفید می‌توانید از سرکه انگور یا سرکه بالزامیک هم استفاده کنید.
  • برای این‌که سس شما غلیظ شود، ۴ عدد گوجه فرنگی را هم پوره و به آن اضافه کنید.
  • میزان سرکه و شکر این دلمه به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • بعضی افراد به کلمی که در آب جوش گذاشته‌اند، مقداری آب لیمو ترش هم اضافه می‌کنند که باعث می‌شود رنگ آن تغییر نکند.
  • ادویه‌هایی که در بالا گفتیم، جزء اولین موارد تهیه این غذا هستند. در کنار آن‌ها، می‌توانید کاری یا زعفران دم‌کرده هم اضافه کنید.
  • بعضی افراد به این غذا آلو هم اضافه می‌کنند و انجام این کار به سلیقه شما بستگی دارد. فقط قبل از اضافه کردن، اجازه دهید برای مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس بخورند.
دلمه کلم برگ
طرز تهیه دلمه کلم برگ
دلمه کلم برگ
طرز تهیه دلمه کلم برگ
دلمه کلم برگ
طرز تهیه دلمه کلم برگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا