دلمه برگ مو

اگر در اطرافتان درخت انگوری باشد، حتما وقت سبز شدن برگ‌های آن، وسوسه می‌شوید برای یک بار هم که شده، دلمه برگ مو درست کنید. اکثر افراد این غذا را با مردم ترک‌زبان می‌شناسند و یکی از غذاهایی است که همیشه در سفره فیلم‌های ترکی می‌بینید؛ اما هر جا برگ تازه درختان انگور را پیدا کنید؛ به‌راحتی می‌توانید دلمه آن را تهیه کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، روش تهیه دلمه برگ مو را به شما توضیح می‌دهیم و نکاتی برای بهتر درست آن به شما می‌گوییم.

مواد اولیه لازم برای دلمه برگ مو

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
لپه ۱۰۰ گرم
سبزی ۲۰۰ گرم
برگ مو به تعداد دلخواه
سرکه نصف پیمانه
شکر ۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
دلمه برگ مو
طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول:

از شب قبل لپه‌ها را در آب ولرم بریزید تا نفخ آن‌ها از بین برود. تا قبل از استفاده هم هر دو سه ساعت یک بار آب آن‌ها را عوض کنید. هنگام درست کردن دلمه برگ مو، لپه‌ها را در ظرفی بریزید و اجازه دهید پخته شوند.

مرحله دوم:

سبزیجات در دلمه عطر بی‌نظیری ایجاد می‌کند. سبزی‌های مرزه، تره، گشنیز، ریحان، پیازچه، نعنا، جعفری، شوید و ترخون را به‌خوبی بشورید تا همه کثیفی‌های آن‌ها از بین برود. سپس، در آبکشی بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود. بعد از خشک شدن، آن‌ها را ساطوری کنید.

مرحله سوم:

تا نصف یک قابلمه آب بریزید و آن را روی شعله اجاق بگذارید. بعد از به جوش آمدن، برنج‌ها را به همراه نمک در آن بریزید. تا زمانی‌که دوباره آب به جوش بیاید، صبر کنید. بعد از به جوش آمدن دوباره، زمانی‌که گوشه‌های هر دانه برنج نرم شدند اما وسط آن‌ها هنوز خام بودند، برنج را از روی گاز بردارید و آبکش کنید.

مرحله چهارم:

پیاز را به‌صورت نگینی خرد و در روغن داغ به همراه کمی زردچوبه سرخ کنید. سپس، گوشت را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به‌خوبی پخته شود. برای پخته شدن باید رنگ آن تغییر کند. سپس، لپه و سبزی را هم کمی با آن تفت دهید.

مرحله پنجم:

برگ موها را در آب بجوشانید. سپس، داخل آن‌ها را با مواد کمی پر کنید. به‌آرامی یک گوشه از آن را رول جمع کنید تا مواد از آن بیرون نریزد. می‌توانید دلمه‌ها را به شکل رولی یا بقچه‌ای بچینید. در مدل رولی باید مواد کمتری نسبت به دلمه بقچه‌ای داخل آن بریزید.

مرحله ششم:

بعد از آماده شدن، دلمه‌ها را در ظرفی بچینید. سرکه و شکر را بجوشانید و سپس، به همراه یک لیوان آب به دلمه‌ها اضافه کنید.

مرحله هفتم:

اجازه دهید دلمه‌ها به‌خوبی پخته شوند. بعد از آن‌که برگ‌های انگور نرم شدند، دلمه شما آماده است و آن را در ظرف دلخواه و با سلیقه خود سرو کنید.

دلمه برگ مو
طرز تهیه دلمه برگ مو

نکته‌های بهتر درست کردن دلمه برگ مو

  • کف ظرفی که دلمه‌ها را می‌چینید، روغن هم بریزید.
  • از سبزی‌های تازه استفاده کنید تا بوی دلمه شما در فضا پخش شود.
  • اگر دوست داشتید، مقداری رب گوجه فرنگی هم به مواد دلمه استفاده کنید.
  • اگر برگ مویی که انتخاب کرده‌اید، کوچک بود؛ دو برگ بردارید و آن‌ها را در کنار هم بگذارید. سپس، مواد را داخل آن بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا