خیارشور

اکثر افراد خیارشور را از بیرون تهیه می‌کنند اما افراد زیادی هم ترجیح می‌دهند خودشان در خانه درست کنند تا خیالشان راحت باشد. در این مطلب دسپخت، روش تهیه خیار شور را در اختیارتان می‌گذاریم و می‌گوییم که چطور آن را مانند انواع بازاری درست کنید.

مواد اولیه لازم برای خیارشور

نام مواد مقدار لازم
خیار ۱ کیلوگرم
سرکه ۱ پیمانه
نمک ۵ قاشق غذاخوری
سیر ۵ حبه
فلفل تند ۳ عدد
شوید، ترخون و مرزه از هر یک ۲ شاخه
خیار شور
طرز تهیه خیار شور

طرز تهیه خیارشور

مرحله اول:

۶ لیوان آب، سرکه و مقداری نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. مقدار نمک به سلیقه شما بستگی دارد که چقدر می‌خواهید خیارها شور شوند. بعد از جوشیدن از روی حرارت بردارید تا سرد شود.

مرحله دوم:

خیارها را بشورید و به‌طورکامل خشک کنید. سپس، یک خلال دندان یا سوزن بزرگ بردارید و سوراخ‌هایی روی خیارها ایجاد کنید. این سوراخ‌ها کمک می‌کنند که آب شور به تمام قسمت‌ها برسد و در زمان کمتر، به خیار شورها برسید.

مرحله سوم:

شیشه موردنظرتان را بردارید و سیر، فلفل، شوید، ترخون و مرزه بگذارید و سپس، خیارها را به شکل ایستاده داخل ظرف بچینید. حالا مخلوط آب و سرکه را رویشان بریزید تا آن‌ها را به‌طورکامل بپوشاند. در ظرف را ببندید و اجازه دهید برای دو هفته تا یک ماه در جای سرد و دور از آفتاب بماند تا آماده شود.

خیار شور
طرز تهیه خیار شور

نکته‌های بهتر درست کردن خیارشور

  • اگر خیارها بزرگ هستند، آن‌ها را شکل حلقه‌ای خرد کنید.
  • تخم گشنیز و دانه فلفل سیاه هم مزه خوبی به مواد می‌دهند.
  • گذاشتن یک تکه لیمو ترش هم از کپک زدن مواد جلوگیری می‌کند.
  • برای درست کردن خیار شور در بطری از خیارهای قلمی استفاده کنید.
  • ریختن زاج سفید یا چند عدد نخود آبگوشتی باعث تردتر شدن خیار شور می‌شود.
  • اگر شیشه را زیر نور خورشید بگذارید، رنگ خیارها تیره می‌شود. اما اگر دنبال خیارها رنگ روشن می‌گردید، آن‌ها را در سایه نگه دارید.
  • برای این‌که یک روزه به نتیجه برسید، خیارها را در آب جوش بگذارید و صبر کنید تا رنگشان تغییر کند و نرم شوند. البته حواستان باشد که له نشوند.
  • برای این‌که خیالتان از بابت کپک زدن راحت باشد، می‌توانید بعد از ریختن مواد در شیشه، تا نیمه قابلمه‌ای آب بریزید تا به جوش بیاید. سپس، شیشه را در آن قرار دهید و اجازه دهید نیم ساعت در همان حالت بماند. علاوه‌براین، گذاشتن یک پلاستیک روی در هم اجازه هوا کشیدن به آن را نمی‌دهد.
خیار شور
طرز تهیه خیار شور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا