خورشت ناردون

خورشت ناردون مانند انارپلو یکی از غذاهایی است که در شب یلدا در مناطق مختلف درست می‌کنند. وقتی برای اولین بار با این غذا آشنا شوید، ممکن است فکر کنید هر دو یکی هستند؛ اما تفاوت‌هایی میانشان وجود دارد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه این خورشت را در اختیارتان می‌گذاریم و همه نکات تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم تا متوجه تفاوتش با انارپلو شوید.

مواد اولیه لازم برای خورشت ناردون

نام مواد مقدار لازم
مرغ ۴ تکه
پیاز متوسط ۱ عدد
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
آب انار ۱ پیمانه
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه

طرز تهیه خورشت ناردون

 

مرحله اول:

پیاز را به شکل خلالی یا نگینی خرد و روغن تفت دهید. مقداری نمک و زردچوبه به آن بزنید و سرخ کردنش را تا کاراملی شدن ادامه دهید.

مرحله دوم:

به تکه‌های مرغ ادویه بزنید و آن‌ها را هم در کنار پیاز سرخ کنید؛ البته می‌توانید این کار را جداگانه انجام دهید اما همراه هم هیچ مشکلی نخواهدداشت. زمانی‌که تمام مرغ‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از تابه بردارید و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

به پیازها رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ بهتری پیدا کند. سپس، رب انار را هم اضافه کنید اما حواستان باشد که این رب سریع می‌سوزد و باید حواستان به آن باشد؛ وگرنه غذایتان مزه تلخی به خود می‌گیرد.

مرحله چهارم:

رب انار و ادویه لازم را هم بریزید و دوباره تکه‌های مرغ را در تابه بچینید. حالا در را ببندید و با حرارت ملایم اجازه دهید که مرغ‌ها به‌خوبی پخته شوند و سس غذا جا بیفتد. در ۱۵ دقیقه آخر هم به آن دانه‌های انار را اضافه کنید. این غذا باید غلیظ باشد اما اگر مایل بودید، مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید تا سس بیشتر و رقیق‌تری داشته‌باشید.

خورش ناردون
طرز تهیه خورش ناردون
خورش ناردون
طرز تهیه خورش ناردون

نکته‌های بهتر درست کردن خورشت ناردون

  • بعضی افراد در شمال هم به این غذا سبزیجات معطر اضافه می‌کنند که شامل تره، جعفری، گشنیز و مقداری نعنا است.
  • این غذا را با گوشت اردک و غاز هم می‌توان درست کرد و چربی گوشت آن‌ها، مزه خوبی به غذا می‌دهد؛ اما باید مدت زمان بیشتری زمان بگذارید تا پخت شوند.
  • اگر غذایتان ترش شد، مقداری شکر به آن اضافه کنید یا از همان ابتدا اندازه رب و آب انار را کمتر در نظر بگیرید؛ اما اگر غذا شیرین شد، مقداری آب انار، آب‌غوره یا آب‌نارنج به آن اضافه کنید.
  • برای این‌که مرغ‌های بوی بدی ندهند، آن‌ها را با مقداری آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. ۵ دقیقه جوشیدن و خالی کردن آب باعث می‌شود هیچ بوی بدی نداشته‌باشند. علاوه‌براین، مقدار زیاد پیاز هم جلوی بوی بد مرغ را می‌گیرد. فقط اگر غذایتان شیرین شد، مقدار آب انار را بیشتر کنید.
خورش ناردون
طرز تهیه خورش ناردون
خورش ناردون
طرز تهیه خورش ناردون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا