حلیم بادمجان

یکی از غذاهایی که در اصفهان معروف است، حلیم بادمجان نام دارد. ظاهر این غذا شبیه کشک بادمجان است و در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این دو به یک غذا اشاره دارند؛ اما اگر با مواد اولیه آن آشنا شوید، متوجه می‌شوید که بسیار متفاوت هستند. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای حلیم بادمجان

نام مواد مقدار لازم
بادمجان بزرگ ۳ عدد
گوشت سردست ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۴ عدد
برنج ۱ پیمانه
عدس ۱/۳ پیمانه
سیر ۵ حبه
نعنا خشک ۳ قاشق غذاخوری
گردو ۱۰۰ گرم
کشک ۵ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
حلیم بادمجان
طرز تهیه حلیم بادمجان

طرز تهیه حلیم بادمجان

 

مرحله اول:

در اولین گام باید به سراغ گوشت بروید و آن را بپزید. برای این کار، گوشت را به همراه یک پیاز در قابلمه بگذارید و ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید. روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید و سپس، شعله را کم کنید و قابلمه را ببندید تا پخته شود. معمولا دو ساعت زمان برای این کار نیاز است.

مرحله دوم:

در مدتی که گوشت آماده می‌شود، به سراغ بادمجان‌ها بروید. آن‌ها را بشورید و پوست بگیرید. سپس، به شکل دلخواه خرد کنید. برای این‌که تلخ نباشند، آن‌ها را در مخلوط آب سرد و نمک بگذارید و اجازه دهید برای یک ساعت در این حالت بمانند. سپس، آن‌ها را در آبکش بریزید و با یک پارچه نخی تمیز خشک کنید. حالا نوبت سرخ کردن آن‌ها است. در تابه روغن بریزید و اجازه دهید هر دو طرف آن‌ها سرخ شود.

مرحله سوم:

برنج و عدس را هم خیس کنید و اجازه دهید برای مدت نیم ساعت در آب بمانند. سپس، روی حرارت بگذارید تا پخته شوند. این کار را باید به‌قدری انجام دهید که کاملا له شوند. سپس، آن‌ها را با گوشتکوب کاملا له کنید.

مرحله چهارم:

پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. سپس، تابه‌ای روی حرارت بگذارید و آن‌ها را در تابه بریزید. زمانی‌که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، مقداری زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید. بعد از کاراملی شدن، پیازها را از روی حرارت بردارید و سیر را در روغن سرخ کنید. برای این‌که سیر سریع ترد شود، مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.

حلیم بادمجان
طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله پنجم:

نعنا را هم باید تفت دهید اما این کار تنها یک دقیقه طول می‌کشد؛ چون نعنا سریع می‌سوزد و به‌‌هیچ وجه نباید چشم از آن برداشت.

مرحله ششم:

پخته شدن یا نشدن گوشت‌ها را بررسی کنید. اگر پخته بودند، آن‌ها را از قابلمه بیرون آورید و صبر کنید تا سرد شوند. سپس، گوشت آن‌ها را از استخوان جدا کنید و گوشت را به‌خوبی بکوبید تا کشدار شوند. گردوها را هم به اندازه‌ای که دوست دارید، خرد کنید.

مرحله هفتم:

گوشت، برنج، عدس، بادمجان، گردو و نصف پیاز، سیر و نعنا داغ را داخل یک ظرف بریزید و با گوشت‌کوب به‌خوبی خرد کنید. سپس، کشک را با آب رقیق و به مواد اضافه کنید. هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. سپس، اجازه دهید برای مدت یک ربع روی حرارت بماند تا جا بیفتد.

مرحله هشتم:

حلیم بادمجان شما آماده است و بهتر است قبل از برداشتن از روی حرارت میزان نمک و فلفل آن را چک کنید. سپس، آن را در ظرف دلخواه بکشید و با باقی‌ماننده پیاز، سیر و نعنا داغ تزئین کنید.

حلیم بادمجان
طرز تهیه حلیم بادمجان

نکته‌های بهتر درست کردن حلیم بادمجان

  • اگر تکه‌های گوشت کوچک باشند، در زمان کوتاه‌تری آماده می‌شوند.
  • برای عطر بهتر گوشت می‌توانید یک چوب دارچین و چند برگ بو هم همراه آن در قابلمه بگذارید.
  • ریختن عدس سلیقه‌ای است و می‌توانید همراه آن مقداری لوبیا سفید هم بپزید و به مواد اضافه کنید.
  • بعضی افراد بادمجان را کبابی می‌کنند که با این روش، حلیم بوی دودی می‌گیرد. اگر دوست دارید، این روش را امتحان کنید.
  • به جای گوشت سردست می‌توانید از گوشت گردن هم استفاده کنید. علاوه‌براین، تهیه این غذا با گوشت گوساله، مرغ و بوقلمون هم ممکن است.
  • برای پختن گوشت، می‌توانید پیاز را نگینی و سرخ کنید و سپس، گوشت را با آن تفت دهید. بعد از تغییر رنگ گوشت، ۵ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا پخته شود.
حلیم بادمجان
طرز تهیه حلیم بادمجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا