حلوای هویج

درست کردن حلواها به هر شکلی ممکن است؛ اما اگر به دنبال آن هستید که بعد از درست کردن این دسر حس خوبی داشته‌باشید و بدانید که به سراغ یک غذای مقوی رفته‌اید، بهتر است شروع به درست کردن حلوای هویج کنید. اما اگر حوصله چندانی ندارید، دسرهایی مانند دسر کدو حلوایی می‌توانند جایگزین خوبی باشند. تهیه حلوای هویج مانند بقیه همتاهای آن است اما همانطور که از نام آن مشخص است؛ در کنار بقیه مواد، باید مقداری هویج هم بریزید. اگر مشتاق شده‌اید که این دسر را درست کنید، ادامه مطلب دسپخت را بخوانید تا دستور تهیه آن را در اختیارتان بگذاریم.

مواد اولیه لازم برای حلوای هویج

نام مواد مقدار لازم
هویج ۳ عدد
آرد ۱ پیمانه
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
کره ۳۰ گرم
شکر ۱ پیمانه
آب ۱ پیمانه
گلاب ۱/۴ پیمانه
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱/۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه حلوای هویج

 

مرحله اول:

هویج‌ها را بشورید و پوست آن‌ها را بگیرید. بعد از تکه‌تکه کردن، آن‌ها را به همراه ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید تا پخته شوند. بعد از این‌که کامل پخته شدند، آن‌ها را پوره کنید تا هیچ تکه درشت و مشخصی نداشته‌باشند؛ چون این کار باعث می‌شود حلوای شما بافت نامناسبی داشته‌باشد. برای پوره کردن از غذاساز کمک بگیرید.

مرحله دوم:

در یک قابلمه دیگر، شکر و آب بریزید و روی حرارت بگذارید. این ترکیب را تا آب شدن کامل شکرها هم نزنید. بعد از این‌که شکرها در آن محو شدند، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت ۵ دقیقه دیگر هم بجوشند. سپس، شربت باری را که تهیه کرده‌اید، از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

در یک تابه آرد را بریزید و حرارت زیر آن را کم نگه دارید. به‌آرامی هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته‌شود. معمولا ۲۰ دقیقه زمان برای این کار کافی است؛ اما حواستان باشد که نسوزد و رنگش چندان تیره نشود؛ چون برای این حلوا نیازی به تیره شدن نیست.

مرحله چهارم:

بعد از گرفتن بوی خامی آرد، روغن مایع و کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی آرد به همراه آن‌ها سرخ شود. حالا پوره هویج را به همراه پودر هل هم به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله پنجم:

شربت بار آماده‌شده را به‌آرامی به حلوا اضافه کنید و به‌تندی هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. بعد از ریختن تمام شربت دوباره هم بزنید و این کار را تا گهواره شدن آن ادامه دهید؛ یعنی، تا زمانی که وقتی تابه را تکان می‌دهید، حلوا به‌راحتی تکان بخورد و از دیواره‌های آن جدا شود و در وسط ظرف بماند.

حلوای هویج
طرز تهیه حلوای هویج
حلوای هویج
طرز تهیه حلوای هویج

نکته‌های بهتر درست کردن حلوای هویج

  • مقدار گلاب را می‌توانید به سلیقه خود کم یا زیاد کنید.
  • بعد از تفت دادن آرد و سرخ شدن، آن را الک کنید تا گلوله گلوله نشوند.
  • برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید هویج را به جای آب، با شیر و گلاب بپزید.
  • آردی که برای این حلوا استفاده می‌شود، می‌تواند آرد سفید قنادی یا آرد گندم باشد.
  • اگر می‌خواهید به جای پودر هل از دانه‌های آن استفاده کنید، آن‌ها را در شربت بار بریزید.
  • این حلوا چسبناک است؛ اگر می‌خواید آن را شکل دهید، بهتر است دستانتان را با روغن چرب کنید.
  • اگر زمان کافی برای درست کردن این دسر را ندارید و فکر کنید انجام این کار برایتان سخت است به سراغ گزینه‌های ساده‌تر اما جذاب مانند دسر ژله و شیر یا شیرینی رژیمی بدون شکر بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا