حلوای سیاه

حلوای سیاه یکی از دسرهایی است که از سوغاتی‌های شهر اردبیل به حساب می‌آید و به دلیل طعم تندی که دارد، با اولین تجربه در ذهن ماندگار می‌شود. در این مطلب دسپخت، قصد داریم برایتان دستور تهیه این حلوای اردبیلی را توضیح دهیم. این حلوا را به دو روش درست می‌کنند که هر دوی آن‌ها را خواهیم‌گفت.

مواد اولیه لازم برای حلوای سیاه

نام مواد مقدار لازم
آرد جوانه گندم ۱ پیمانه
آرد سنگک ۴ پیمانه
کره/ روغن به اندازه نیاز
شیره انگور ۲ پیمانه
ادویه مخصوص حلوا ۱ قاشق غذاخوری
پودر گردو ۱۰۰ گرم
پودر پسته ۵۰ گرم
پودر کنجد ۵۰ گرم
موم عسل ۵۰ گرم
حلوای سیاه
طرز تهیه حلوای سیاه

طرز تهیه حلوای سیاه

مرحله اول:

آرد جوانه گندم را با آرد نان سنگک مخلوط کنید. اگر آرد جوانه گندم ندارید، مقداری گندم را در آب خیس کنید و اجازه دهید برای مدت ۲ یا ۳ روز در آب بماند تا جوانه بزند. سپس، آن را آبکش کنید و روی پارچه نخی تمیزی بریزید تا به‌طورکامل خشک شود. در نهایت، جوانه‌ها را آسیاب کنید تا آرد موردنیاز شما به دست بیاید.

مرحله دوم:

دو آرد را با هم ترکیب کنید و در تابه بریزید. سپس، حرارت را کم کنید و هم بزنید. معمولا درست کردن این حلوا حدود ۵ یا ۶ ساعت طول می‌کشد و باید حواستان باشد که نسوزد.

مرحله سوم:

در حین تفت دادن، روغن را در چند مرحله اضافه کنید که زیاد نشود. باید بعد از اضافه کردن مقدار کافی روغن، حالت نرم و لطیفی به دست بیاید.

مرحله چهارم:

زمانی‌که بوی خامی آرد از بین رفت، موم عسل، شیره انگو و ادویه‌های حلوا را به این ترکیب اضافه کنید. در یک ساعت انتهایی هم پودرهای پسته، گردو و کنجد را هم بریزید و شعله زیرش را خاموش کنید. حالا حلوای شما آماده است تا آن را در ظرف موردنظرتان بریزید و با موادی مثل خلال پسته و بادام تزئین کنید.

حلوای سیاه
طرز تهیه حلوای سیاه

نکته‌های بهتر درست کردن حلوای سیاه

  • با پودر سنجد هم می‌توان این حلوا را درست کرد.
  • این حلوا را می‌تواند تا چند ماه نگه داشت و به‌هیچ‌عنوان خراب نمی‌شود.
  • به جای روغن، کره یا مارگارین هم می‌توان در این دسر ریخت تا عطر بیشتری داشته‌باشد.
  • می‌توانید نان میکادو یا نان بستنی تهیه کنید و این حلوا را داخل آن‌ها بریزید و به شکل تک‌نفره سرو کنید.
  • ادویه این حلوا شامل زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل، هل، گلپر و زیره است. بهتر است آن‌ها را هنگام استفاده آسیاب کنید که عطر بیشتری داشته‌باشند.
  • در روش دوم تهیه، به جای شیره انگور از شکر استفاده می‌شود. در این روش، با ترکیب آب، شکر و گلاب شربت بار درست می‌کنید و سپس، در انتها در تابه آرد می‌ریزید. درنهایت، با هم زدن، این ترکیب حالت گهواره پیدا می‌کند و از گوشه‌های تابه به‌راحتی جدا و آماده خوردن می‌شود.
حلوای سیاه
طرز تهیه حلوای سیاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا