ته چین مرغ

مهم‌ترین نکته در غذا پختن، داشتن عطر و پخت بی‌نظیر آن است؛ اما در نگاه اول، ظاهر غذا است که باعث جلب توجه می‌شود و افراد با زیبایی آن تصمیم می‌گیرند این غذا را امتحان کنند. ته چین مرغ یکی از بهترین غذاهایی است که در کنار خوشمزه بودن، ظاهر جذاب و قشنگی دارد؛ به همین خاطر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهمانی‌ها به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه ته چین مرغ را به شما آموزش می‌دهیم. موادی که در نظر گرفتیم، برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد اولیه لازم برای ته چین مرغ

نام مواد مقدار لازم
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
پیاز متوسط ۱ عدد
هویج متوسط ۱ عدد
سیر ۲ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
زرشک ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به مقدار دلخواه
ماست پرچرب ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
ته چین مرغ
طرز تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ

مرحله اول:

تکه‌های مرغ را در آب بریزید و روی شعله بگذارید تا به جوش بیایند. بعد از جوشیدن، اجازه دهید مرغ‌ها به مدت ۵ دقیقه همراه آب بجوشند. سپس، آب مرغ‌ها را عوض کنید و دوباره روی اجاق بگذارید. این بار نمک، هویج و دو حبه سیر را همراه مرغ در قابلمه بگذارید و در آن را بگذارید. مرغ‌ها باید پخته شوند. بعد از آماده شدن، مرغ‌ها را به اندازه‌های دلخواه ریش‌ریش کنید.

مرحله دوم:

قابلمه‌ای بردارید که برای پیمانه برنج شما مناسب باشد. نصف آن آب بریزید و آن را روی شعله قرار دهید. بعد از به جوش آمدن، برنج را داخل آن بریزید و صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید. همراه برنج، نمک هم به ظرف اضافه کنید تا برنج بی‌نمک نباشد.

مرحله سوم:

بعد از به جوش آمدن، باید ببینید چه زمانی گوشه‌های یک دانه برنج نرم و وسط آن نپخته است. این لحظه بهترین زمان برای آبکش کردن برنج است.

مرحله چهارم:

۲ عدد تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و به‌خوبی هم بزنید. طوری که تمام بخش‌های آن یکدست شوند. زعفران را به همراه ماست، روغن مایع، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. بعد از این‌که به‌خوبی تمام بخش‌های آن را هم زدید، به‌آرامی برنج آبکش‌شده را با آن ترکیب کنید. اجازه دهید تمام برنج‌ها با مواد ترکیب شده‌باشند.

مرحله پنجم:

زرشک را با مقداری زعفران و روغن روی شعله کم تفت دهید. باید آب آن به‌طورکامل گرفته شود و رنگ شفافی پیدا کند. سپس، آن را با مرغ‌های ریش‌ریش‌شده مخلوط کنید.

مرحله ششم:

کف قابلمه دلخواه خود روغن و زعفران بریزید و نصف برنج را روی آن اضافه کنید. با پشت کف‌گیر برنج‌ها را فشرده کنید. یک لایه مرغ بریزید. البته مرغ‌ها نباید به گوشه‌های ظرف برسند. سعی کنید این کار را طوری انجام دهید که مرغ‌ها از کناره‌ها کمی فاصله داشته‌باشند. با این کار وقتی ته چین را در ظرف دلخواه برمی‌گردانید، زیبایی آن از کناره‌ها هم مشخص باشد.

مرحله هفتم:

برنج باقی‌مانده را روی مرغ‌ها بریزید و با پشت کف‌گیر آن را صاف کنید. قابلمه را روی شعله بگذارید و صبر کنید تا ته چین دم بکشد.

مرحله هشتم:

بعد از خاموش کردن زیر قابلمه، کمی صبر کنید و سپس، مواد را در ظرف دلخواه خود بریزید. برای تزئین روی آن از خلال پسته و زعفران استفاده کنید.

ته چین مرغ
طرز تهیه ته چین مرغ

نکته‌های بهتر درست کردن ته چین مرغ

  • به ازای هر نفر، دو قاشق غذاخوری ماست مناسب است.
  • ته چین را می‌توانید در چند لایه دلخواه درست کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد.
  • بهتر است ماست پرچرب باشد و هیچ آبی نداشته‌باشد؛ چون آبدار بودن آن باعث آب انداختن ته چین می‌شود.
  • می‌توانید ته چین را در فر هم بگذارید. در این حالت، روی آن یک فویل بگذارید و روی آن چند سوراخ برای دم کشیدن بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا