ترشی لیته

یکی از ترشی‌هایی که باید در همه مجالس و مهمانی‌ها باشد، ترشی لیته است که عطر آن بی‌نظیر است. درست کردن آن کار سختی نیست اما اگر می‌خواهید عطر فوق‌العاده‌ای داشته‌باشد، لازم است که نکات خوش‌عطر و مزه شدن آن را بدانید. در این مطلب دسپخت قرار است طرز تهیه آن را در اختیارتان قرار دهیم و این نکات را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد اولیه لازم برای ترشی لیته

نام مواد مقدار لازم
بادمجان ۵۰۰ گرم
خیار ۳۰۰ گرم
سرکه قرمز ۳ پیمانه
فلفل دلمه‌ای ۲ عدد
سیر ۱ بوته
مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا ساطوری‌شده از هر کدام دو قاشق غذاخوری
نمک، دانه فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز به اندازه دلخواه
ترشی لیته
طرز تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته

مرحله اول:

بادمجان‌ها را بشورید و بعد از خشک کردن روی شعله اجاق کبابی کنید. سپس، آن را به همراه حبه‌های سیر پوست‌کنده، خیار و فلفل دلمه‌ای در مخلوط‌کن بریزید و به‌خوبی خرد کنید. سپس، مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا را هم به همراه فلفل‌ها و زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم:

سرکه و نمک را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا سرکه به جوش بیاید و نمک در آن حل شود. سپس، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید این ترکیب از حرارت بیفتد.

مرحله سوم:

مواد را داخل ظرف موردنظرتان بریزید و سپس، تا رویشان سرکه به آن‌ها اضافه کنید. بهتر است به اندازه یک بند انگشت سرکه رویشان را بپوشاند. سپس، در ظرف را محکم ببندید و در یخچال بگذارید. معمولا دو هفته زمان برای جا افتادن این ترشی کافی است و مزه سرکه به‌خوبی با مواد آن ترکیب می‌شود.

ترشی لیته
طرز تهیه ترشی لیته

نکته‌های بهتر درست کردن ترشی لیته

  • سیاه دانه هم عطر خوبی به این ترشی می‌دهد که می‌توانید امتحان کنید.
  • هر اندازه مقدار سیر این ترشی بیشتر باشد، عطر بیشتر و بهتری خواهدداشت.
  • بعضی افراد گوجه فرنگی خام و هویج هم در این ترشی می‌ریزند. هویج مزه شیرینی به آن می‌دهد و گوجه فرنگی خام طعمی متفاوت از گوجه فرنگی‌های رسیده دارد.
  • برای تهیه این ترشی بهتر است از بادمجان کبابی استفاده کنید اما اگر عطر دودی آن را دوست ندارید، می‌توانید آن‌ها را به شکل ساده خرد کنید یا در فر بگذارید تا تنوری شوند. همین‌طور، می‌توانید آن‌ها را به همراه سرکه بجوشانید.
ترشی لیته
طرز تهیه ترشی لیته
ترشی لیته
طرز تهیه ترشی لیته
ترشی لیته
طرز تهیه ترشی لیته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا