بامیه

یکی از دلخوشی‌های ماه مبارک رمضان، بامیه‌های خوشمزه‌ای است که سر سفره افطار می‌خورید. قنادی‌های زیادی پخت این شیرینی را تنها در این ماه انجام می‌دهند و به‌سختی می‌توان در ماه‌های دیگر، بامیه تازه و خوشمزه پیدا کرد. برای این‌که مجبور نباشید کل شهر را زیر پا بگذارید، می‌توانید بامیه را در خانه خود درست کنید. کافی است دستور پخت آن را یاد بگیرید و مو به مو اجرا کنید. در ادامه طرز تهیه بامیه را در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای بامیه

نام مواد مقدار لازم
آرد ۱ پیمانه
آب ۳ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
کره ۲۰ گرم
شکر ۲ پیمانه
زعفران دم‌کرده به اندازه دلخواه
جوهر لیمو نوک قاشق چای‌خوری
گلاب ۳/۴ لیوان
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
هل به مقدار لازم
بامیه
طرز تهیه بامیه

طرز تهیه بامیه

مرحله اول:

یک لیوان آب را در قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاید. سپس، شکر و جوهر لیمو را در آن آب بریزید. بعد از ریختن شکر، به هیچ‌عنوان آن را هم نزنید و صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید. در این زمان، تمام دانه‌های شکر آب شده‌اند و شربت به رنگ شفافی درآمده‌است. زعفران، گلاب و هل را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم:

اجازه دهید شربت بامیه به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا قوام بیاید؛ یعنی وقتی شربت خنک شد، غلیظ باشد و به‌آسانی تکان نخورد. همین‌طور، با انگشتان دست می‌توانید غلظت را بررسی کنید. کافی است مقداری از شربت را با انگشتان خود بردارید و ببینید آیا به هم می‌چسبند یا خیر. اگر بهم چسبیدند؛ یعنی شربت شما آماده است.

مرحله سوم:

کره و ۲ لیوان آب بعدی را در یک قابلمه دیگر بریزید. زمانی‌که به جوش آمد، آرد را یک‌باره به آن اضافه کنید. سریع آن را هم بزنید تا گوله‌گوله نشود. چند دقیقه تند تند هم بزنید تا همه آب بخار شود و خمیر یکدستی به دست بیاید.

مرحله چهارم:

خمیر را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دمای آن پایین بیاید. لازم نیست به‌طورکامل سرد شود. تنها خنک شدن کافی است.

مرحله پنجم:

یک قاشق غذاخوری از شربت را به ترکیب آرد و آب اضافه کنید. سپس، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و هم بزنید. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بریزید تا در صورت خراب بودن، آن را دور بریزید. خمیر باید حالت چسبناکی داشته‌باشد اما اگر دیدید با وجود ریختن دو تخم مرغ هنوز خمیر خشک است، یک تخم مرغ دیگر هم به آن اضافه کنید.

مرحله ششم:

مقدار زیادی روغن در تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. مواد را هم در ماسوره بریزید و در روغن سرخ کنید. برای این‌که بامیه‌ها اندازه کوچکی داشته‌باشند، با قیچی آن‌ها را ببرید. اجازه دهید هر دو طرف بامیه طلایی شوند.

مرحله هفتم:

بعد از این‌که سرخ کردن بامیه‌ها تمام شد، آن‌ها را قبل از سرد شدن در شربت بریزید و اجازه دهید مدتی کوتاه در آن بمانند. سپس، آن‌ها را در صافی بریزید تا شربت اضافه آن‌ها گرفته‌شود. حالا بامیه شما آماده است. آن‌ها را با پودر پسته تزئین کنید و در یخچال قرار دهید.

بامیه
طرز تهیه بامیه

نکته‌های بهتر درست کردن بامیه

  • به جای یک قاشق شربت در خمیر، عسل هم می‌توانید به آن اضافه کنید.
  • به جای جوهرلیمو می‌توانید چند قطره آب لیمو ترش را در شربت بامیه بریزید.
  • اگر زیر بامیه را زیاد کنید، کناره‌های آن‌ها می‌سوزد و داخل مغزپخت نمی‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا