باقلوا

شهرت باقلوا به شهرهای و کشورهای ترک‌زبان مانند تبریز و استانبول برمی‌گردد؛ اما به لطف ارتباطات، امروزه این شیرینی خوشمزه در نقاط مختلف پخته می‌شود. از آن‌جایی که در تهیه آن از مغزهای مختلف مانند گردو و بادام استفاده می‌شود، در کنار خوشمزگی یک خوراک مقوی هم به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه باقلوا را در اختیارتان می‌گذاریم که برای خود یا مهمانی‌های خود آن را تهیه و نوش جان کنید.

مواد اولیه لازم برای باقلوا

نام مواد مقدار لازم
پودر گردو/پسته ۲۰۰ گرم
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین نصف قاشق چای‌خوری
هل سابیده‌سده نصف قاشق چای‌خوری
کره ۱۰۰ گرم
خمیرا آماده یوفکا ۱ بسته
شکر ۲ پیمانه
آب ۲ پیمانه
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو نوک قاشق چای‌خوری
هل ۳ عدد
باقلوا
طرز تهیه باقلوا

طرز تهیه باقلوا

مرحله اول:

اول به سراغ تهیه شربت باقلوا بروید. دو پیمانه شکر را با دو لیوان آب در یک ظرف بریزید و روی شعله اجاق بگذارید. زیر آن را روشن کنید و سپس، زعفران دم‌کرده و سه عدد هل را به آن‌ها اضافه کنید. این مخلوط را هم نزنید و اجازه دهید به جوش بیفتد. آبلیمو را هم به آن اضافه کنید. بعد از ۲۰ دقیقه جوشیدن و آب شدن دانه‌های شکر، شربت را کنار بگذارید.

مرحله دوم:

اگر گردو یا پسته را به‌صورت درسته دارید، آن‌ها را خرد کنید. بهتر است این کار را به‌صورت درشت انجام دهید تا تکه‌های آن‌ها هنگام خوردن زیر دهان بیایند. سپس، آن‌ها را با پودر هل، پودر دارچین و پودر قند مخلوط کنید.

مرحله سوم:

کره را آب کنید و روی ظرفی که می‌خواهید باقلوا درست کنید، بریزید. لایه اول خمیر را روی آن قرار دهید. لایه بعدی را هم روی آن بگذارید و دوباره کره آب‌شده روی آن بمالید. از آن‌جایی که خمیرها نازک هستند، این کار را تا ۷ لایه انجام دهید.

مرحله چهارم:

پودر مواد مخلوط‌شده را روی ۷ لایه خمیر یوفکا بریزید. طوری که تمام بخش‌های آن پوشیده شود. سپس، با قاشق یا کف دست آن‌ها را فشار دهید تا در جای خود محکم شوند.

مرحله پنجم:

بعد از مواد، دوباره لایه دیگری از خمیر یوفکا را روی آن‌ها بریزید. ۷ مرتبه این کار را تکرار کنید و هر بار هم کره به مواد بزنید.

مرحله ششم:

بعد از گذاشتن تمام لایه‌ها، آن‌ها را برش بزنید و در فر بگذارید. معمولا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا باقلوا پخته شود. در از این مدت، گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی شود.

مرحله هفتم:

شربت را طوری آماده کنید که هنگام بیرون آوردن باقلواها از فر داغ باشد. شربت را روی آن‌ها آن‌ها بریزید و اجازه دهید سرد شوند.

مرحله هشتم:

بعد از هم‌دما شدن باقلوا با محیط، آن را در یخچال بگذارید و اجازه دهید به‌خوبی سرد شوند. معمولا ۱۲ ساعت یا شب تا صبح زمان مناسبی برای آن است.

باقلوا
طرز تهیه باقلوا

نکته‌های بهتر درست کردن باقلوا

  • برای تزئین می‌توانید از پودر پسته یا گردو استفاده کنید.
  • برای لایه میانی، می‌توانید از مخلوط مغزها یا مواد دیگری مانند بادام و نارگیل استفاده کنید.
  • حتما قبل از گذاشتن باقلوا در فر، آن را برش بزنید؛ چون بعد از آن، انجام این کار سخت می‌شود.
  • برش را به سلیقه خود انجام دهید. معمولا باقلواها را به شکل لوازی، مربعی و مثلث انجام می‌دهند.
  • برای این‌که هنگام کار خمیر یوفکای شما خشک نشود و کار را خراب نکند، روی آن یک دستمال نمدار بگذارید.
  • تعداد لایه‌های باقلوا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید، می‌توانید تعداد آن‌ها را کم و مقدار مواد را زیاد کنید.
  • می‌توانید به جای لایه‌لایه چیدن خمیر، آن‌ها را به‌صورت رول درآورید مواد را در داخل آن بریزید. سپس، آن‌ها را فشرده کنید. برای این کار، یک نی وسط خمیر بگذارید که رول کردن برایتان آسان‌تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا