اناربیج

یکی از غذاهای شمالی اناربیج است که به دلیل داشتن سبزیجات معطر عطر فوق‌العاده‌ای دارد و یک غذای رسمی برای مهمانی‌ها به حساب می‌آید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه این غذا را به روش سنتی گیلانی برایتان توضیح می‌دهیم و می‌گوییم با رعایت چه نکاتی می‌توانید یک غذای خوشمزه برای خود یا مهمانانتان آماده کنید.

مواد اولیه لازم برای اناربیج

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
گردو ۲۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
سبزیجات معطر ۳۰۰ گرم
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
اناربیج
طرز تهیه اناربیج

طرز تهیه اناربیج

 

مرحله اول:

گردوها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید، خرد کنید. اگر می‌خواهید تکه‌های گردو زیر دندان احساس شود، مقدار کمی خرد کنید؛ اما اگر می‌خواهید حالت خمیری به خود بگیرد، آن را به‌خوبی آسیاب کنید. با این کار، روغن گردو هم بیشتر می‌شود. سپس، یک عدد پیاز را به شکل نگینی ریز خرد کنید و در روغن داغ تفت دهید. بعد از سبک و شفاف شدن، گردوها و رب انار را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله دوم:

نمک، ادویه و ۴ لیوان آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا همه با هم ترکیب شوند. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا مخلوط به جوش بیاید. بعد از شروع جوشیدن، حرارت را کم کنید تا به‌خوبی جا بیفتد. معمولا دو ساعت برای جا افتادن لازم است. در این مدت در چند مرحله مقداری یخ یا آب سرد به آن اضافه کنید تا دچار شوک شود و گردو روغن پس دهد.

مرحله سوم:

در مدتی که ترکیب گردو آماده می‌شود، آب پیاز دوم را بعد از رنده کرده جدا کنید. پوره آن را به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و به آن، ادویه بزنید. این ترکیب را کمی ورز دهید تا چسبناک شود. سپس، آن را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید. بعد از گذشت این زمان، آن را به شکل کوفته‌های کوچک درآورید و در روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم:

سبزیجات معطر را که شالم گشنیز، جعفری، خالواش، چوچاق و چند برگ نعنا است، بشورید. بعد از خشک شدن، آن‌ها را ساطوری و در روغن تفت دهید. فقط حواستان باشد که این کار را برای مدت طولانی انجام ندهید؛ چون باعث تلخ شدن آن می‌شود. البته می‌توانید سبزی را در تابه بریزید و بعد از خشک شدن آبشان، روغن اضافه کنید.

مرحله پنجم:

حالا سبزیجات را به گردو اضافه کنید و هم بزنید. کمی که خورشتتان جا افتاد، کوفته‌ها را هم در آن بریزید و اجازه دهید آن‌ها هم با مواد ترکیب شوند. این غذا کم‌آب و غلیظ سرو می‌شود؛ پس، لازم نیست که در ابتدا آب زیادی به آن اضافه کنید.

اناربیج
طرز تهیه اناربیج

نکته‌های بهتر درست کردن اناربیج

  • اضافه کردن مقداری گلپر عطر این غذا را دوچندان می‌کند.
  • اگر رب انار ندارید، آب انار هم می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.
  • خالواش و چوچاق گیاهان خودروی شمالی هستند و عطر فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌دهند. اگر به آن‌ها دسترسی ندارید، از ترکیب تره و ریحان استفاده کنید.
  • به سلیقه خود می‌توانید این غذا را ترش یا ملس درست کنید. اگر احساس کردید غذا ترش است، مقداری شکر در آن بریزید. اگر هم شیرین یا ملس بود، مقدار رب انار را بیشتر کنید.
اناربیج
طرز تهیه اناربیج
اناربیج
طرز تهیه اناربیج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا