آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی یکی از غذاهای محبوب تبریز است که بعضی افراد آن را با نام آبغوره آشی هم می‌شناسند؛ چون در تهیه آن از غوره استفاده می‌شود اما این آش با آش آبغوره یکی نیست و چند تفاوت کوچک میانشان وجود دارد. درست کردن این غذای سبک کار سختی نیست و ممکن است بعضی افراد آن را جور دیگری هم درست کنند. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آش گوجه فرنگی را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم چه نکاتی را رعایت کنید که مزه این غذا برای همیشه در حافظه شما ثبت شود.

مواد اولیه لازم برای آش گوجه فرنگی

نام مواد مقدار لازم
گوجه فرنگی ۸۰۰ گرم
لوبیا چشم‌بلبلی ۱ پیمانه
غوره ۱/۲ پیمانه
آبغوره ۱ پیمانه
برنج نیم‌دانه ایرانی ۱ پیمانه
تره ۱ پیمانه
جعفری ۱ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه فرنگی

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

 

مرحله اول:

آش گوجه فرنگی هم مانند آش رشته نیاز دارد که حبوبات آن خیس بخورد. پس، لوبیا چشم بلبلی را در ظرفی بریزید و به آن، آب ولرم اضافه کنید. سپس، اجازه دهید برای یک روز یا ۱۲ ساعت در همان حالت بماند. در این مدت زمان، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید و بعد از گذشت این زمان، آن‌ها را آبکش کنید تا خشک شوند.

مرحله دوم:

پیازها را به شکل نگینی یا خلالی خرد و در تابه به همراه زردچوبه تفت دهید. بعد از این‌که پیازها سرخ شدند، مقداری از آن را برای تزئین پیاز داغ بردارید و به بقیه، لوبیا را اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن، چند لیوان آب اضافه کنید و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، زیر آن را کم کنید و در آن را نیمه بگذارید تا لوبیاها پخته شوند.

مرحله سوم:

بعد از نیم‌پز شدن لوبیاها، برنج را اضافه کنید. بهتر است از برنج نیم‌دانه ایرانی استفاده کنید که آش شما لعاب خوبی بیاندازد. هر چند دقیقه یک بار قابلمه را هم بزنید تا مواد آن ته نگیرد. سپس، غوره را هم اضافه کنید.

مرحله چهارم:

در ادامه، گوجه‌فرنگی‌ها را پوره و به آش اضافه کنید. حالا نوبت به معطر کردن آش می‌رسد. تره و جعفری را بشورید و بعد از گرفتن آب آن‌ها، آن‌ها را ساطوری کنید و در آش بریزید. د رانتها هم نعنا خشک، نمک و سایر ادویه‌هایی را که دوست دارید به همراه آبغوره به آش اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه زیر آن را خاموش کنید.

آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه فرنگی

نکته‌های بهتر درست کردن آش گوجه فرنگی

  • به جای سبزیجات تازه، از سبزی خشک‌شده استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید آش شما رنگ بهتری داشته‌باشد، مقدار رب به آن اضافه کنید.
  • به جای برنج نیم‌دانه می‌توان از بلغور گندم برای لعاب دادن به آش استفاده کرد.
  • در این غذا می‌توانید از حبوبات مختلفی مانند نخود، لپه، لوبیا و عدس استفاده کرد.
  • می‌توانید مقداری آب گوشت یا عصاره مرغ به آش اضافه کنید تا عطر بهتری به خود بگیرد.
  • این غذا را به پیاز داغ یا نعنا داغ تزئین کنید. توجه حواستان باشد که نعنا به‌سرعت می‌سوزد و لازم است سریع آن را از روی حرارت بردارید.
آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه فرنگی
آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه فرنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا