آش کشک

از کودکی اسم آش کشک را زیاد شنیده‌ایم و برایش شعر خوانده‌ایم اما ممکن است خیلی از شماها این آش را مزه نکرده‌باشید. البته آن را به‌سختی می‌توان در آش‌فروشی‌های شهر پیدا کرد و بهتر است سریع‌تر دست به کار شوید و مواد اولیه آن را آماده و در خانه درست کنید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم چطور بهترین آش کشک را در خانه درست کنید. موادی را که نام می‌بریم، برای ۴ نفر مناسب است.

مواد اولیه لازم برای آش کشک

نام مواد مقدار لازم
کشک ۱ پیمانه
پیاز متوسط ۵ عدد
سیر ۸ حبه
برنج نیم‌دانه ۱/۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
نخود ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گشنیز، جعفری، شوید و نعنا ۶۰۰ گرم
رشته آش به اندازه دلخواه
نعنا خشک به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن مایع به اندازه دلخواه
آش کشک
طرز تهیه آش کشک

طرز تهیه آش کشک

 

مرحله اول:

حبوبات نفخ دارند و بهتر است با خیس کردنشان، نفخشان را بگیرید. برای این کار، لوبیا، نخود و عدس را در آب ولرم خیس کنید و اجازه دهید برای چند ساعت در همان حالت بمانند. چند بار هم آب را عوض کنید و دوباره در ظرف آب بریزید. معمولا ۶ ساعت یا یک شبانه‌روز کامل برای نخود و لوبیا مناسب است؛ اما عدس تنها یک ساعت در آب خیس بخورد، کافی است. علاوه بر حبوبات، برنج را هم خیس کنید.

مرحله دوم:

بعد از خیس خوردن، اگر زمان کافی دارید ابتدا لوبیا و نخود را در قابلمه بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید تا بپزند. اما اگر زمان کم است، هر کدام از آن‌ها را در دو ظرف جداگانه بریزید و روی حرارت بگذارید تا آماده شوند.

مرحله سوم:

۳ عدد از پیازها را بشورید و پوست بگیرید. سپس، به شکل خلالی خرد و در تابه با روغن داغ سرخ کنید. زمانی‌که طلایی شدند، به آن زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید بوی خامی ادویه از بین برود و پیازها کاملا طلایی شوند. سبزی‌ها را پاک کنید و بشورید. سپس، آن‌ها را به اندازه‌ای که دوست دارید، خرد کنید. معمولا برای این آش از ساطوری درشت استفاده می‌شود. حال سبزی خردشده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله چهارم:

برنج و عدس را در قابلمه بریزید. زمانی هم که نخود و لوبیا آماده شدند، آن‌ها را هم به مواد اضافه کنید. در قابلمه را کج بگذارید و اجازه دهید تا همه مواد پخته شوند.

مرحله پنجم:

زمانی‌که مواد پخته شدند، کشک را با مقداری آب جوش رقیق کنید و در قابلمه آش بریزید. سپس، رشته آشی را هم اضافه کنید و صبر کنید تا این غذای خوشمزه جا بیفتد. هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا ته نگیرد. زمانی‌که لعاب‌دار شد، مقدار نمک و فلفل آن را چک و زیر آن را خاموش کنید و در ظرفی که می‌خواهید بریزید. سپس، نعنا خشک، پیاز باقی‌مانده و سیر را به‌طور جداگانه در روغن تفت دهید و برای تزئین استفاده کنید.

آش کشک
طرز تهیه آش کشک

نکته‌های بهتر درست کردن آش کشک

  • تفاوتی ندارد از کشک محلی یا پاستوریزه استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن مقداری عصاره قلم هم در این آش بریزید.
  • بعضی افراد تنها از برنج، آب و کشک برای تهیه این آش استفاده می‌کنند.
  • بعضی افراد به این آش بلغور گندم هم اضافه می‌کنند. این به سلیقه شما بستگی دارد.
  • عدس را بعد از خیس کردن آبکش و سپس، به آش اضافه کنید؛ چون رنگ آن را تیره می‌کند.
    آش کشک
    طرز تهیه آش کشک
    آش کشک
    طرز تهیه آش کشک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا