آش قلمکار

در روزهای محرم و ماه رمضان که همه جا صحبت از نذری است، بازار آش‌هایی مانند آش قلمکار داغ است. غذایی که از مواد مغذی مختلف تشکیل شده‌است و خوردن یک کاسه از آن یک وعده کامل به حساب می‌آید؛ اما از آن‌جایی‌که درست کردنش کمی زحمت دارد، افراد کمی به سراغش می‌روند. ولی روزهایی است که ممکن است بخواهید یک بار آن را امتحان و در خانه درست کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را برایتان آورده‌ایم.

مواد اولیه لازم برای آش قلمکار

نام مواد مقدار لازم
گوشت دنده گوسفندی ۴۰۰ گرم
سبزی آش ۵۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد
سیر ۱ حبه
عدس ۱ پیمانه
ماش ۱ پیمانه
نخود ۱/۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز ۱/۲ پیمانه
گندم ۱/۲ پیمانه
برنج نیم‌دانه ۱/۲ پیمانه
کشک به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به اندازه دلخواه
آش قلمکار
طرز تهیه آش قلمکار

طرز تهیه آش قلمکار


مرحله اول:

گوشت را به همراه پیاز و سیر در یک قابلمه بریزید و به آن، آب اضافه کنید. سپس، روی حرارت بگذارید تا پخته شود. بعد از این‌که آماده شد، زیرش را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شود. سپس، گوشت و استخوان از هم جدا کنید و گوشت را بکوبید تا حالت کشدار پیدا کند.


مرحله دوم:

بهتر است لوبیا و نخود را از شب قبل خیس و چند بار آبشان را عوض کنید. با این کار نفخ آن‌ها گرفته می‌شود. سپس، روی حرارت بگذارید تا پخته شوند. از آن‌جایی‌که زمان آماده شدنشان با هم فرق می‌کند، بهتر است جداگانه این کار را انجام دهید. عدس را هم یک ساعت خیس کنید و سپس، بپزید.


مرحله سوم:

ماش و برنج نیم‌دانه را هم در ظرف دیگری خیس کنید. گندم را هم بپزید و در مخلوط‌کن بریزید تا پوره شود.


مرحله چهارم:

در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش درست کنید، پیازهای خلالی‌شده را سرخ کنید. سپس، ماش و برنج را بریزید و آب به آن اضافه کنید. حالا به سراغ سبزی‌ها بروید و آن‌ها را بشورید و بعد از خشک شدن ساطوری کنید و در قابلمه بریزید. سبزی این آش گشنیز، جعفری، نعنا، اسفناج و ریحان است اما در کنار آن‌ها، مرزه و ترخون هم عطر فوق‌العاده‌ای به این آش می‌دهد که می‌توانید آن را به شکل خشک یا تازه به مواد اضافه کنید.


مرحله پنجم:

حالا حبوبات را بریزید و سپس، گندم را با آب مخلوط و کم‌کم اضافه کنید. در آخر هم گوشت را بریزید. حالا به اندازه‌ای که لازم است، آب اضافه کنید و هم بزنید تا مواد آش ته نگیرد. در آخر، ادویه لازم مانند نمک، فلفل و زردچوبه را به اندازه دلخواه اضافه کنید. بعد از این‌که جا افتاد، زیرش را خاموش کنید و در ظرف دلخواه بکشید. برای تزئین می‌توانید از کشک، نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

آش قلمکار
طرز تهیه آش قلمکار

نکته‌های بهتر درست کردن آش قلمکار

  • گوشت را می‌توان ریش‌ریش کرد اما کوبیدن باعث می‌شود آش بافت بهتری پیدا کند.
  • به جای گوشت می‌توانید از عصاره قلم استفاده کنید. همین‌طور، اگر گوشت آب دارد، آن را هم در قابلمه آش بریزید.
  • بعضی افراد ماست اضافه می‌کنند که اگر شما هم می‌خواهید تجربه کنید، این کار را در انتها انجام دهید و به‌خوبی هم بزنی تا همه مواد یکدست شوند.
آش قلمکار
طرز تهیه آش قلمکار
آش قلمکار
طرز تهیه آش قلمکار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا