آش رشته

آش رشته یکی از غذاهایی است که بیشتر افراد در روزهای خاص به‌عنوان نذری در خانه دیگران می‌برند اما با این حال، یکی از غذاهای ایرانی است که به دلیل مواد مقوی که در ترکیب خود دارد، می‌تواند یک وعده کامل به حساب بیاید. البته بعضی افراد آن را به‌عنوان پیش‌غذا میل می‌کنند. اگر می‌خواهید آن را به‌صورت بی‌نقص و خوشمزه درست کنید، حتما این طرز تهیه آش رشته را در این مطلب دسپخت بخوانید که تمام نکات لازم برای تهیه آن را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

مواد اولیه موردنیاز برای آش رشته

نام مواد مقدار لازم
نخود ۲ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
لوبیا سفید ۱ پیمانه
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
سبزی آش ۵۰۰ گرم
رشته آش به اندازه دلخواه
پیاز متوسط ۳ عدد
سیر ۵ حبه
نعنا خشک ۳ قاشق غذاخوری
کشک به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن سرخ کردنی به اندازه دلخواه
آش رشته
طرز تهیه آش رشته

دستور تهیه آش رشته

 

مرحله اول:

برای این‌که آش خوشمزه‌ای داشته‌باشید، حتما نفخ حبوبات را بگیرید. برای این کار، آن‌ها را در ظرف جداگانه بریزید و اجازه دهید چند ساعت با آب ولرم بمانند. در این مدت، چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس، آن‌ها را روی گاز بگذارید تا پخته شوند. البته می‌توانید این کار را در همان ظرفی که می‌خواهید آش را بپزید، انجام دهید. آن‌ها را در ظرف بزرگی که تا یک سوم آن، آب ریخته‌اید، بریزید.

مرحله دوم:

سبزی‌های آش را که شامل اسفناج، تره، جعفری، شوید و گشنیز است، بشورید و صبر کنید تا خشک شوند. سپس، آن‌ها را به اندازه‌های بزرگ خرد کنید. لازم نیست که سبزی‌ها به‌طور کامل خرد شوند که قابل تشخیص نباشند. تنها ساطوری کردن آن‌ها کافی است.

مرحله سوم:

سبزی را به همراه نمک در قابلمه آش رشته بریزید. نمک باعث می‌شود سبزی‌ها رنگ سبز خود را حفظ کنند. بعضی از افراد مقداری سبزی را با روغن تفت می‌دهند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید، این کار را انجام دهید.

مرحله چهارم:

پیاز و سیر را خرد کنید. یک تابه دیگر روی حرارت بگذارید و پیاز را سرخ کنید تا کاراملی شود. سپس، آن را بردارید و در همان تابه سیر را سرخ کنید. سیر را هم بردارید و کمی نعنا را تفت دهید. فقط حواستان باشد که نعنا زود می‌سوزد و باید سریع آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم:

مقداری از پیاز، سیر و نعنای سرخ‌کرده را برای تزئین کنار بگذارید و سپس، بقیه را به آش اضافه کنید. هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس، رشته آشی را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و در قابلمه بریزید. این کار را در چند مرحله انجام دهید که غلظت آش زیادتر از حد نشود

مرحله ششم:

کشک را به مواد اضافه کنید و سپس، آن را بچشید. اگر نمک آن کم باشد، به اندازه دلخواه نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. زمانی‌که آش رشته شما به غلظت موردنظرتان رسید، زیر آن را خاموش کنید و سپس، در ظرف موردنظرتان بریزید. موادی را که کنار گذاشته بودید، برای تزئین استفاده کنید و اجازه دهید آش خوشمزه شما سرد شود.

نکته‌های بهتر درست کردن آش رشته

  • به جای سیر، می‌توانید از پودر آن استفاده کنید.
  • اگر آش شما غلیظ شد، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • حتما از قابلمه بزرگ استفاده کنید که آش حالت خمیری پیدا نکند.
  • بعضی افراد به جای کشک، سرکه در آش می‌ریزند که به آن آش ترشی می‌گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا