آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای ایرانی است که به هر خطه این کشور که سفر کنید، آن را به شکل متفاوتی تهیه می‌کنند. به همین خاطر، وقتی افراد اسم این آش را می‌شنوند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروهی از آن تعریف می‌کنند و دلشان می‌خواهد دوباره آن را امتحان کنند. گروهی دیگر ترجیح می‌دهند هیچ‌گاه به سراغ خوردن این غذا نروند. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آش دوغ را به شکلی ساده توضیح می‌دهیم و برایتان می‌گوییم با چه روش‌هایی می‌توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید و آن را به شکلی که دوست دارید، دربیاورید.

مواد اولیه لازم برای آش دوغ

نام مواد مقدار لازم
دوغ ۲ لیتر
سبزیجات ۱ کیلوگرم
برنج ۱ پیمانه
نخود ۱ پیمانه
سیر ۴ حبه
نمک و فلفل سیاه به اندازه دلخواه
آش دوغ
طرز تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ

 

مرحله اول:

نخودها را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها از بین برود. بعضی افراد معتقدند که پوست نخود باعث نفخ می‌شود؛ اما شما می‌توانید بدون گرفتن پوست و فقط با چند بار عوض کردن آبشان، این مشکل را حل کنید. سپس، به همراه آب در قابلمه بریزید تا پخته شوند.

مرحله دوم:

دوغ را به همراه برنج در قابلمه بریزید و هم بزنید. باید این کار را تا زمانی ادامه دهید که دوغ به جوش بیاید و برنج لعاب بیاندازند. بهتر است از برنج ایرانی برای این کار استفاده کنید؛ چون نوع خارجی هیچ لعابی ندارد.

مرحله سوم:

سبزی‌های تره و جعفری را بشورید و ساطوری کنید. زمانی‌که دوغ به جوش آمد، به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد از اضافه کردن آن لازم نیست که در قابلمه را ببندید؛ چون سبزی‌ها تیره می‌شوند.

مرحله چهارم:

زمانی‌که آش جا افتاد، نخود پخته‌شده، سیر رنده‌شده، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه زیر آن را خاموش کنید. حالا این غذا آماده است تا آن را نوش جان کنید.

آش دوغ
طرز تهیه آش دوغ

نکته‌های بهتر درست کردن آش دوغ

  • به جای برنج می‌توان از بلغور پخته استفاده کرد.
  • برای تزئین این آش نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.
  • می‌توان سیرها را تفت داد تا بوی خوبی به غذای شما بدهند.
  • استفاده از دوغ محلی باعث می‌شود که آش رقیقی داشته‌باشید.
  • نخود را می‌توان در آش ریخت اما از آن‌جایی که دیر پخته می‌شود؛ بهتر است جدا آبپز کنید.
  • اگر احساس کردید آش شما رقیق است، مقداری آرد برنج را با آب سرد مخلوط و به آن اضافه کنید.
  • علاوه بر تره و جعفری، سبزی‌های دیگری مانند ترخون، گشنیز، اسفناج و برگ سیر هم می‌توانید در این غذا بریزید.
  • بعضی از افراد به این آش گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنند. آن را با یک عدد پیاز و ادویه مخلوط و سرخ کنید و به شکل گلوله‌های کوچک به آش اضافه کنید.
  • اگر از دوغ محلی استفاده می‌کنید، هم‌زدن را متوقف نکنید؛ چون آش شما می‌برد. اگر این کار برایتان سخت است، در همان ابتدا یک عدد تخم مرغ را با برنج مخلوط و به آش اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا