آش دندونی

برای جشن رویش اولین دندان فرزندتان حتما آش دندونی درست کنید که بسیار مقوی است. این آش از جمله آش‌های سنتی ایرانی است که بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی تهیه می‌شوند. در این مطلب دسپخت، قصد داریم طرز تهیه آن را برایتان توضیح دهیم و بگوییم چطور آن را برای اولین بار بی‌عیب‌ونقص درست کنید.

مواد اولیه لازم برای آش دندونی

نام مواد مقدار لازم
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
برنج نیم‌دانه ½ پیمانه
گندم ½ پیمانه
جو ½ پیمانه
لوبیا چیتی ½ پیمانه
لوبیا قرمز ½ پیمانه
لوبیا چشم‌بلبلی ½ پیمانه
نخود ½ پیمانه
عدس ½ پیمانه
پیاز متوسط ۴ عدد
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
کشک به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
آش دندونی
طرز تهیه آش دندونی

طرز تهیه آش دندونی

مرحله اول:

حبوبات باید خیس بخورند تا نفخشان از بین برود. برای این کار، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی و نخود را به شکل جداگانه خیس کنید و اجازه دهید برای یک یا دو روز در آب بمانند. فقط در این مدت، چند بار آب را عوض کنید تا نفخشان به‌طورکامل گرفته‌شود.

مرحله دوم:

بعد از خیس خوردن حبوبات، آن‌ها را به شکل جداگانه آبپز کنید. برای این کار، آن‌ها را در قابلمه مناسب بریزید و سپس، مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا پخته شوند. معمولا نیم ساعت زمان برای این کار کافی است اما از آن‌جایی‌که جنس حبوبات با هم فرق می‌کند، ممکن است به زمان کمتر یا بیشتری نیاز باشد.

مرحله سوم:

برنج نیم‌دانه، جو، گندم و عدس را هم برای یک ساعت خیس کنید. سپس، عدس، جو و گندم را در قابلمه‌ای که برای درست کردن آش درنظر گرفته‌اید، بریزید و تا نیمه قابلمه آب اضافه کنید. اگر مقدار آب کم بود، در میانه پخت، مقداری آب جوشیده اضافه کنید. اگر مقدارش زیاد بود، شعله زیر قابلمه را زیاد کنید تا بخار شود.

مرحله چهارم:

گوشت را به همراه یک عدد پیاز در یک قابلمه جداگانه بریزید و مقداری آب اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. یک تا دو ساعت زمان نیاز است تا به‌خوبی پخته شود. در نیمه آماده شدن، مقداری نمک به آن اضافه و بعد از پخت کامل، آن را ریش‌ریش کنید.

مرحله پنجم:

گوشت ریش‌ریش و حبوبات پخته‌شده را به قابلمه آش اضافه کنید و ترکیب را هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا مواد ته نگیرد و به‌خوبی جا بیفتد.

مرحله ششم:

پیازهای باقی‌مانده را به شکل خلالی خرد کنید. سپس، یک تابه مناسب حجمشان روی حرارت بگذارید و در آن، روغن بریزید تا داغ شود. سپس، پیازها را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا سرخ و کاراملی شوند. مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید تا حالت ترد و رنگ طلایی پیدا کنند.

مرحله هفتم:

در تابه دیگری مقداری روغن بریزید و نعنا خشک را به آن اضافه کنید تا سرخ شود. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که نعنا سریع می‌سوزد و به‌هیچ‌عنوان نباید از آن غافل شوید. ۳۰ ثانیه آن را هم بزنید تا سرخ شود و سپس، حرارت زیرش را خاموش کنید و تابه را از روی شعله بردارید.

مرحله هشتم:

کشک را با مقداری آب جوشیده مخلوط کنید و برای ۵ دقیقه روی حرارت بذارید تا به جوش بیاید. سپس، نصف آن را به همراه نصف پیاز و نعنا داغ به مواد آش اضافه کنید. مواد آش را هم بزنید تا غلیظ شود و در آخر، مزه آن را بچشید و ادویه را به آن اضافه کنید. سپس، حرارت زیرش را خاموش کنید و در ظرف دلخواه بریزید. در نهایت، با کشک، پیاز و نعنا داغ به شکلی که دوست دارید، تزئین کنید.

آش دندونی
طرز تهیه آش دندونی

نکته‌های بهتر درست کردن آش دندونی

  • به این آش، دیشلیق هم می‌گویند.
  • از گندم پوست‌کنده در این آش استفاده کنید.
  • از برنج نیم‌دانه ایرانی استفاده کنید که آش به‌خوبی لعاب بیاندازد.
  • به جای گوشت می‌توان از عصاره گوشت، قلم یا حتی سیرابی استفاده کرد.
  • عدس نیازی به خیس خوردن طولانی ندارد و یک ساعت زمان برای آن کافی است.
  • بعضی افراد دارچین را هم به این آش اضافه می‌کنند که ریختن آن به سلیقه شما بستگی دارد.
  • برای تزئین می‌توانید مقداری گردو را درشت آسیاب کنید یا کشمش را در روغن تفت دهید و روی آش بریزید.
آش دندونی
طرز تهیه آش دندونی
آش دندونی
طرز تهیه آش دندونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا