آش ترخینه

در لیست انواع آش‌ها، حتما نام آش ترخینه را خواهید دید. این غذای خوشمزه سبک است و شما می‌توانید آن را به‌عنوان یک شام سبک یا پیش‌غذای خوشمزه درست کنید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به‌طورکامل و با تمام جزئیات در اختیارتان می‌گذاریم تا با کمترین تجربه، بهترین آش را درست کنید.

مواد اولیه لازم برای آش ترخینه

نام مواد مقدار لازم
نخود ۱ پیمانه
لوبیا سفید ۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز ۱/۲ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
ترخینه ۲ عدد
سبزی آش ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
سیر ۳ حبه
نعنا به اندازه دلخواه
کشک به اندازه دلخواه
نمک و فلفل سیاه به اندازه دلخواه
آش ترخینه
طرز تهیه آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه

 

مرحله اول:

بهتر است قبل از استفاده از حبوبات،نفخ آن‌ها را بگیرید. برای این کار، نخود و لوبیاها را در دو ظرف جدا بریزید و به آن‌ها، آب ولرم اضافه کنید. سپس، اجازه دهید برای مدت یک روز یا حداقل چند ساعت خیس بخورند و دو تا سه بار آب آن‌ها را عوض کنید. عدس نیاز چندانی به خیس شدن ندارد و تنها یک ساعت زمان برای آن کافی است وگرنه، وا می‌رود.

مرحله دوم:

برای این آش لازم است ترخینه آماده داشته‌باشید. ترخینه ترکیبی از بلغور گندم، ماست/ دوغ و ادویه است. بعضی افراد به سلیقه خود به آن، نعنا، فلفل سبز یا شلغم اضافه می‌کنند. آن‌ها این مواد را به‌خوبی با هم ترکیب و سپس، خشک می‌کنند. ادویه ترخینه معمولا فلفل، زردچوبه، رازیانه و زیره است.

مرحله سوم:

در یک قابلمه بزرگ نخود و لوبیاها را بریزید و مقداری آب و نمک اضافه کنید. سپس، صبر کنید تا به جوش بیاید و حبوبات نرم شوند. پیاز را به شکل نگینی خرد و به مواد اضافه کنید. البته می‌توانید آن را به همراه سیر مقداری در روغن تفت دهید. این کار به سلیقه شما بستگی دارد.

مرحله چهارم:

سپس، نوبت به اضافه کردن سبزی آش و ترخینه می‌رسد. اگر ترخینه شما سبزی نداشته‌باشد، لازم است مقداری تره، گشنیز، جعفری و کمی نعنا را بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. سپس، خرد و به آش اضافه کنید. در قابلمه را نبندید تا رنگ سبزی‌ها تیره نشوند. ترخینه خشک را هم برای مدت کوتاهی در آب ولرم بیاندازید تا نرم شوند.

مرحله پنجم:

حالا نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد. بهتر است کشک را با کمی آب رقیق و سپس، در آش بریزید. اندازه آن به سلیقه شما بستگی دارد و بهتر است آن را آرام‌آرام اضافه کنید و بچشید تا متوجه شوید به مزه دلخواه شما رسیده‌است یا خیر. سپس، در انتها، نمک و فلفل سیاه را به اندازه‌ای که دوست دارید، اضافه کنید. از آن‌جایی‌که کشک نمک دارد، حواستان باشد که آش را شور نکنید.

آش ترخینه
طرز تهیه آش ترخینه

نکته‌های بهتر درست کردن آش ترخینه

  • برای تزئین مقداری پیاز داغ یا نعنا داغ درست کنید.
  • بعضی افراد به این آش سیرابی یا قلم اضافه می‌کنند. این کار به سلیقه شما بستگی دارد و اگر مایلید، لازم است از قبل آن‌ها را درست و سپس، به آش اضافه کنید.
آش ترخینه
طرز تهیه آش ترخینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا