آش بادمجان

یکی از آش‌هایی که زادگاه آن را ملایر می‌دانند، آش بادمجان است. همانطور که از اسم آن مشخص است، در تهیه آن بادمجان حرف اول را می‌زند. در این مطلب دسپخت قصد داریم طرز تهیه آن را در اختیارتان بگذاریم و بگوییم چطور آن را به شکل مجلسی و لذیذ درست کنید.

مواد اولیه لازم برای آش بادمجان

نام مواد مقدار لازم
بادمجان ۱ کیلوگرم
گوشت سردست گوسفندی ۴۰۰ گرم
نخود ۱۰۰ گرم
لوبیا ۱۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۶ عدد
سیر ۵ حبه
کشک ۱۰۰ گرم
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
آش بادمجان
طرز تهیه آش بادمجان

طرز تهیه آش بادمجان

مرحله اول:

نخود، لوبیا و عدس را در ظرف‌های جداگانه بریزید و خیس کنید. دو ساعت زمان برای خیس کردن عدس کافی است اما بهتر است لوبیا و نخود را ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. بعد از گذشت این زمان، آن‌ها را در قابلمه‌های جداگانه بپزید. البته می‌توانید این کار را قبل از تهیه آش هم انجام دهید و در فریزر نگه دارید.

مرحله دوم:

بادمجان‌ها را پوست کنید و بعد از خرد کردن به شکل حلقه‌ای یا هر شکل دلخواه، اجازه دهید برای یک ساعت با مقداری نمک استراحت کند. بعد از گذشت این زمان، آن‌ها را دست فشار دهید تا تلخی آن گرفته‌شود. یک روش دیگران هم برای گرفتن تلخی وجود دارد؛ در این روش، بادمجان‌ها را بعد از پوست کردن در مخلوط آب و یخ بیاندازید و اجازه دهید نیم ساعت در آن بماند و سپس، آبکش کنید.

مرحله سوم:

یک عدد پیاز را به شکل خلالی خرد کنید و به همراه مقداری روغن در قابلمه بریزید تا سرخ شود. به آن، نمک و زردچوبه بزنید و بعد از طلایی شدن، گوشت را هم به آن اضافه کنید. زمانی‌که رنگ گوشت تغییر کرد، به اندازه نصف قابلمه آب جوشیده بریزید و در را ببندید تا گوشت پخته شود. در حین آماده شدن گوشت، در تابه روغن بریزید و روی شعله بگذارید تا داغ شود. بادمجان‌های خردشده را در آن بگذارید تا سرخ شوند.

مرحله چهارم:

زمانی‌که گوشت پخته‌شد، آن را از قابلمه دربیاورید و بعد از خنک شدن ریش‌ریش کنید. سپس، گوشت را به همراه حبوبات و بادمجان خردکرده در قابلمه بریزید و اجازه دهید مواد با هم مخلوط شوند و آش شما جا بیفتد.

مرحله پنجم:

باقی‌مانده پیازها را هم به شکل خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس، در کنار پیازها یا در یک تابه جداگانه هم سیر را کمی با روغن و نمک تفت دهید تا سرخ شوند. نعنا را هم مقداری در روغن تفت دهید تا رنگ آن تیره شود.

مرحله ششم:

نصف پیاز، نعنا و سیر سرخ‌شده را در قابلمه آش بریزید و در آخر کشک را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا آش جا بیفتد. در آخر که آش به غلظت دلخواهتان رسید، آن را بچشید و میزان نمک و فلفل آن را چک کنید. سپس، در ظرف دلخواهتان بریزید و با باقی‌مانده پیاز، سیر و نعنای سرخ‌شده تزیین کنید.

آش بادمجان
طرز تهیه آش بادمجان

نکته‌های بهتر درست کردن آش بادمجان

  • می‌توانید حبوبات را با گوشت در یک قابلمه بپزید.
  • ریختن عدس در این آش اختیاری است و می‌توانید نریزید.
  • بهتر است نمک را بعد از ریختن کشک اضافه کنید؛ چون کشک نمک دارد و ممکن است آش را هم شور کند.
  • کشک در آش پخته می‌شود اما برای تزئین، آن را با مقداری آب جوش مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا مقداری بجوشد. از کشک آماده هم می‌توانید استفاده کنید.
  • برای لعاب انداختن این آش در آن، بلغور هم می‌ریزند. اگر شما هم از مزه آن خوشتان می‌آید، آن را برای چند ساعت خیس کنید و سپس، مانند حبوبات در یک قابلمه جداگانه بپزید و بعد از پخت به بقیه مواد اضافه کنید.
آش بادمجان
طرز تهیه آش بادمجان
آش بادمجان
طرز تهیه آش بادمجان
آش بادمجان
طرز تهیه آش بادمجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا