آش اوماج

یکی از آش‌هایی که در نقاط مختلف کشور درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد، آش اوماج است. این غذا برای بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی و گلودرد یک درمان سریع و عالی است. در این مطلب دسپخت، روش تهیه این غذا را به شکل ساده برایتان می‌آوریم و سپس، نکاتی را می‌آوریم تا با آن‌ها بتوانید آن را خاص‌تر درست کنید.

مواد اولیه لازم برای آش اوماج

نام مواد مقدار لازم
عدس ۱ پیمانه
ریحان،مرزه و تره ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۳ عدد
آرد ۱ پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
آب به اندازه دلخواه
آش اوماج
طرز تهیه آش اوماج

طرز تهیه آش اوماج

مرحله اول:

اول اوماج را آماده کنید و سپس، به سراغ سایر مراحل بروید. برای این کار، ظرفی مانند تابه یا سینی بردارید که پهن باشد و بتوانید به‌راحتی مواد را داخل آن ورز دهید. آرد را کف ظرف بریزید و سپس، در چند مرحله آب را اضافه کنید و هم بزنید. باید آب را به شکل قطره قطره بریزید تا ذرات کوچک آرد به شکل عدس از هم جدا و دون‌دون شوند. می‌توانید از یک آبکش فلزی استفاده کنید و مواد را از آن رد کنید تا گلوله‌های کوچکی تشکیل دهند. سپس، این مواد را در جای خشک و گرم مانند روی بخاری بگذارید تا خشک شوند.

مرحله دوم:

عدس را برای یک تا دو ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته‌شود. در همین حین، به سراغ سبزی‌ها بروید و آن‌ها را پاک کنید و به‌خوبی بشورید. بعد از خشک شدن، آن‌ها را هم به اندازه‌ای که دوست دارید، ساطوری کنید.

مرحله سوم:

پیازها را به شکل خلالی خرد کنید و در قابلمه روغن بریزید تا داغ شود. سپس، پیازها را کمی فشار دهید تا از حالت سفت خود خارج شوند. سپس، آن‌ها را در قابلمه بریزید تا سرخ شوند. مقداری نمک و زردچوبه هم اضافه کنید تا ترد و طلایی شوند.

مرحله چهارم:

بعد از سرخ شدن پیازها، عدس آبکش‌شده را هم به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس، آب در قابلمه بریزید و حرارت زیرش را بالا نگه دارید تا ترکیب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، حرارت زیرش را کم کنید و سبزی را هم بریزید.

مرحله پنجم:

بعد از این‌که مواد نیم‌پز شدند، اوماج را به مواد اضافه کنید و چندین بار هم بزنید تا مواد کف ظرف نچسبند و به‌خوبی لعاب بندازند. زمانی‌که آش به غلظت دلخواه رسید، میزان نمک و فلفل آن را چک کنید و بعد از اضافه کردن، زیر آن را خاموش کنید.

آش اوماج
طرز تهیه آش اوماج

نکته‌های بهتر درست کردن آش اوماج

  • برای خوشمزه شدن این آش می‌توانید از آب‌قلم استفاده کنید تا عطر بیشتری داشته‌باشید.
  • به جای سبزیجاتی که در بالا نام بردیم، می‌توانید اسفناج بریزید. اما مقدار آن باید دوبرابر باشد.
  • بعضی افراد لپه و سیب زمینی می‌ریزند و ادویه‌هایی مانند آویشن و کاکوتی هم برای خوشبو شدن عالی هستند.
  • این آش را در ماه رمضان برای افطار درست می‌کنند. اما می‌توانید برای شام یا به‌عنوان پیش‌غذا هم آن را بپزید.
  • این آش را معمولا تند درست می‌کنند. شما هم اگر این سبک را دوست دارید، مقداری فلفل قرمز تند در انتها به همراه فلفل سیاه بریزید.
  • برای تزئین پیاز داغ، سیر داغ، کشک و ماست درست کنید و روی آش بریزید. برای تهیه سیر داغ باید سیر را در روغن داغ به همراه نمک سرخ کنید.
  • بعضی افراد مقداری برنج و شیر هم در این آش می‌ریزند. اگر شما هم دوست دارید، برنج را در آب خیس کنید و سپس، به همراه عدس در قابلمه بریزید و شیر را به همراه آب اضافه کنید.
آش اوماج
طرز تهیه آش اوماج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا