جوجه کباب و بارداری

بارداری دوران حساسی است که هر اقدام در آن باید حساب‌شده باشد. با این‌که غذا یکی از منابع مفید برای تامین انرژی برای فرد و جنین داخل شکمش است؛ اما نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا مصرف غذاهای مختلفی مانند جوجه کباب در بارداری آسیب‌زننده است یا خیر.

در این مطلب دسپخت در مورد مصرف جوجه کباب در بارداری صحبت می‌کنیم. در ابتدا از فواید خوردن این غذا می‌گوییم و در ادامه، به سراغ معایب مصرف آن در این دوران صحبت می‌کنیم و در نهایت، به شما می‌گوییم که چطور این غذا را در دوران حاملگی مصرف کنید تا هیچ مشکلی برای شما و جنینتان پیش نیاید.

 

فواید مصرف جوجه کباب در بارداری

این کباب یکی از غذاهای مفید در دوران بارداری به حساب می‌آید؛ چون در آن، مواد مغذی فراوانی وجود دارد و می‌تواند یکی از منابع اصلی برای تامین آن‌ها باشد. پروتئین موجود در این کباب زیاد است و ۱۰۰ گرم از این جوجه حدود ۲۰۰ گرم پروتئین دارد که روی رشد جنین فرد تاثیر مثبت دارد.

مقدار آهن در کباب جوجه هم زیاد است که اجازه نمی‌دهد مادر دچار کم‌خونی شود که یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار است. اگر این ماده مغذی به اندازه کافی وجود داشته‌باشد، گلبول‌های قرمز بدن به اندازه کافی تولید می‌شوند.

علاوه بر موارد بالا، مقدار روی، ویتامین B6 و سلنیوم هم بالا است. سلنیوم ماده‌ای است که در برابر آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌شود، مانند محافظ عمل می‌کند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

جوجه کباب و بارداری
جوجه کباب در بارداری

معایب مصرف جوجه کباب در بارداری

خوردن جوجه کباب برای هیچ‌کس هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و خوردن آن در دوران بارداری هیچ آسیبی به مادر و جنین داخل شکم او وارد نمی‌کند؛ اما اگر این غذا به‌خوبی پخته نشود، فرد را دچار مسمومیت می‌کند که در ادامه، ممکن است آسیب‌های جدی به همراه داشته‌باشد. از طرف دیگر، با توجه به این‌که در این ماه‌ها هورمون‌های بدن تغییراتی را تجربه می‌کنند؛ ممکن است مادر به خوردن آن آلرژی داشته‌باشد و آن را اذیت کند.

 

کارهای لازم برای مصرف جوجه کباب در بارداری

برای این‌که در این دوران استرسی بابت خوردن جوجه نداشته‌باشید، چند مورد را رعایت کنید. کارهایی که اجازه نمی‌دهند مشکلی برایتان پیش بیاید.

۱. دمای پخت مناسب

پختن جوجه‌ها به هر شکلی که دوست دارید، در این دوران ممنوع است. بهتر است زمانی‌که این کار را انجام می‌دهید، اجازه دهید مغزپخت شود و دمای داخل آن به حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در این دما هیچ باکتری در گوشت وجود ندارد که برای بدن مشکل ایجاد کند و می‌توانید بعد از سرد شدن با خیال راحت آن‌ها را نوش جان کنید.

 

۲. نگهداری در یخچال

دمای پایین یخچال یا فریزر باکتری‌های گوشت را از بین می‌برد. زمانی‌که جوجه‌ها را آماده کردید و آن‌ها را در سس غلتاندید، بهتر است آن‌ها را در یخچال بگذارید و اجازه دهید برای مدت چند ساعت در دمای پایین بمانند. بهترین زمان آماده کردن از شب قبل است تا گوشت‌ها برای حداقل ۱۲ ساعت در دمای سرد یخچال استراحت کنند.

 

۳. خرید گوشت قابل‌اعتماد

با وجودی که همه مراحل بالا را رعایت کنید، باز هم ممکن است خوردن این غذا شما را اذیت کند. یکی از کارهایی که میزان اعتماد شما را به این کباب بالا می‌برد، خرید از مراکز معتبر است. بهتر است در هر رستوران یا مغازه‌ای مرغ نخرید؛ چون، نااشنا بودن ممکن است باعث شود که فروشنده مرغ نامناسبی را به شما بفروشد. به جای آن، به سراغ افراد معتمد و آشنا بروید و از آن‌ها بخواهید مرغ مناسب و باکیفیتی را در اختیارتان بگذارد.

 

۴. خوردن به‌اندازه گوشت مرغ

درست است که مرغ کباب خوشمزه‌ای است و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما نباید در دوران بارداری هم مانند سایر روزها در خوردن آن افراط کرد. مقدار موردنیاز آن را پزشک متخصص شما تعیین می‌کند اما معمولا روزانه حدود ۲۵۰ گرم جوجه کباب هیچ مشکلی برای خانم‌های باردار ندارد.

جوجه کباب و بارداری
جوجه کباب در بارداری

در این مطلب دسپخت، در مورد فواید و معایب مصرف جوجه کباب در بارداری صحبت کردیم. برایتان گفتیم این کار تحت چه شرایطی اشتباه است و در این زمان‌ها بهترین کاری که می‌توان انجام داد، چه هستند. اگر سوال دیگری ذهنتان را به خود مشغول کرد یا این‌که اطلاعات دیگری در این زمینه داشتید، حتما با ما به اشتراک بگذارید؛ چون ممکن است ای مسائل دغدغه زنان باردار دیگر هم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا