انواع قالب کیک

معمولا کسانی که همیشه در کار شیرینی‌پزی هستند، تمام لوازم موردنیاز قنادی را دارند و از آن‌ها برای درست کردن مدل‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ اما اگر تعداد کیک‌هایی که درست می‌کنید، کم است؛ به سراغ کدام نوع از انواع قالب کیک بروید؟ جواب دادن به این سوال به دسرهای شما بستگی دارد. کدام مدل از آن‌ها را بیشتر از بقیه درست می‌کنید؟ اگر به این سوال جواب بدهید، به‌راحتی می‌توانید بدون هزینه بالا قالب کیک مناسب خود را پیدا کنید.

برای این‌که خرید شما به بهترین شکل انجام شود، بهتر است قبل از هر کاری انواع قالب کیک را بشناسید. در این مطلب دسپخت، به‌طور کامل برایتان می‌گوییم که قالب‌ها بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها تحت چه شرایطی قابل‌استفاده هستند.

انواع قالب کیک براساس رنگ

اگر به خرید بروید و به قالب‌های مختلف در کنار هم دقت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در چند رنگ ساخته شده‌اند. شاید برای اولین بار این مساله اهمیت چندانی برایتان نداشته‌باشد؛ اما باید بدانید کیفیت پخت در رنگ‌ها هم با هم فرق می‌کند و لازم است با توجه به شرایط پخت، تصمیم بگیرید که قالب کیک را با رنگ مناسب انتخاب کنید.

تیره

بعضی از قالب‌های کیک رنگ تیره‌ای دارند که به شما کمک می‌کند دسر خود را در مدت زمان کوتاه‌تری آماده کنید. البته اگر کیکی درست می‌کنید که حجم زیادی دارد و لازم است مدت زمان طولانی در فر بماند تا آماده شود، به سراغ این مدل نروید؛ چون اطراف آن را برشته می‌کند و حتی ممکن است آن را بسوزاند.

روشن

در مقابل مدل‌های تیره، قالب‌هایی هم هستند که رنگ آن‌ها روشن است. آن‌ها گرمای کمتری را جذب می‌کنند و همین کمک می‌کند شیرینی شما بدون برشته شدن، در مدت زمان طولانی آماده شود.

انواع قالب کیک
قالب کیک سیلیکونی

انواع قالب کیک براساس جنس

در گذشته تنها از یک جنس، قالب کیک تهیه می‌کردند اما با توجه به مشکلات، این روزها قالب‌ها را از ۴ جنس مختلف تهیه می‌کنند و این مساله دست شما را در انتخاب بهترین آن‌ها باز می‌گذارد.

۱. سیلیکون

یکی از جنس‌هایی که این روزها در هر بازاری می‌توانید آن را پیدا کنید، قالب کیک سیلیکونی است. این جنس به‌سرعت فراگیر شد و از این جنس مدل‌های مختلفی ساخته شدند. برخلاف ظاهری که دارند و شاید در نگاه اول فکر کنید که تحمل دمای بالا یا پایین را ندارند، این مدل قالب برای دمای -۴۰ تا + ۵۸۰ درجه سانتی‌گراد مناسب هستند و هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. استفاده از آن آسان است و کیک شما به‌راحتی از قالب جدا می‌شود.

۲. آلومینیوم

جنس دیگری که برای قالب کیک می‌توانید انتخاب کنید، آلومینیوم یا گالوانیزه است. زمانی‌که کیک را در این جنس تهیه می‌کنید، دما به تمام قسمت‌ها به‌راحتی می‌رسد و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. تنها نکته‌ای که باید در مورد این جنس بدانید، آن است که ممکن است موادی مانند پرتقال با آن واکنش نشان دهند و کیک شما طعم بدی بگیرد. اگر کیک درست می‌کنید که در مواد اولیه آن اسید وجود دارد، به سراغ این جنس نروید.

۳. تفلون

اگر نمی‌خواهید کیک خوشمزه شما خراب شود و آبروی شما را جلوی مهمانان ببرد، از قالب کیک تفلون استفاده کنید. این مدل نچسب است و کیک شما بدون هیچ فشاری از آن بیرون می‌آید. البته به خاطر همین خاص بودن، نسبت به سایر جنس‌ها قیمت بالاتری دارد؛ اما اگر می‌خواهید استرس را از خود برای تهیه دسر دور کنید، خرید این جنس بهترین انتخاب است.

۴. شیشه

هر جنسی را که برای انواع قالب کیک انتخاب کنید، حرف و حدیثی پشت سر آن می‌شنوید و کسانی هستند که هزاران بیماری را به آن نسبت دهند. اگر استرس دارید و نگران صحبت‌های آن‌ها هستید، با خرید قالب کیک شیشه‌ای خیالتان را راحت کنید. قالب شیشه‌ای را با نام پیرکس هم می‌شناسند. همه چیز از بیرون آن مشخص است و به‌راحتی هم تمیز می‌شوند. علاوه‌براین، می‌توانید آن را در دماهای مختلف گرم و سرد استفاده کنید.

انواع قالب کیک براساس مدل

همه قالب‌ها یک‌شکل و یک اندازه نیستند. در ادامه، ۸ مدل از آن را که محبوب‌تر از بقیه هستند به شما معرفی می‌کنیم. برایتان می‌گوییم آن‌ها چه کاربردی دارند و بیشتر کدام مدل از شیرینی‌ها با آن‌ها درست می‌شوند.

۱. قالب کیک میان‌تهی

اولین و معروف‌ترین قالب، میان تهی است که برای تهیه کیک‌ عصرانه یک انتخاب فوق‌العاده است. از آن‌جایی که وسط آن باز است، می‌توانید کیک بزرگی را درست کنید و داخل این قالب بریزید. خیال خمیر شدن آن شما را نگران نمی‌کند؛ چون دما به‌طور منظم به تمام بخش‌های آن می‌رسد و کیک شما به‌طور کامل پف می‌کند.

۲. سینی کیک

برای تهیه رولت به سینی نیاز دارید تا بتوانید مواد را کف آن پهن کنید؛ چون رولت ضخامت کم اما طول و عرض زیادی نیاز دارد. بقیه انواع قالب کیک برای این مدل از دسر مناسب نیست و لازم است سینی برای آن بخرید. طول و عرض این سینی‌ها در اندازه‌های مختلفی است و شما باید با توجه به سلیقه خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۳. قالب کیک کمربندی

مدل دیگری از قالب‌ها، کمربندی است که معمولا در مدل گرد تولید می‌شود اما با کمی جست‌وجو می‌توانید مدل قلب یا مربعی آن را هم پیدا کنید. این مدل یک کف و یک دیواره دارد که دیواره آن به‌وسیله یک قفل باز و بسته می‌شود. این قالب برای درست کردن چیزکیک یک انتخاب عالی است؛ چون بدون فشار آوردن و خراب شدن می‌توانید این دسر را بیرون بیاورید و نوش جان کنید.

انواع قالب کیک
قالب کیک کمربندی

۴. قالب کاپ کیک

از آن‌جایی که کیک‌های کوچک را می‌توان به هر شکلی تزئین کرد و حتی برای هر فرد یک دسر منحصربه‌فرد درست کرد؛ قالب‌های کاپ کیک همیشه خریدار دارند. این قالب‌ها در تعداد ۶، ۱۲ و ۲۴ تایی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را که خواستید، بخرید. برای خوشگل‌تر شدن این مدل کیک‌ها، از قالب کاغذی استفاده کنید که طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی دارند.

۵. قالب لوف

کیک‌هایی که در کارتون‌ها می‌بینید، با قالب‌های لوف تهیه می‌شوند. البته در کنار نان، قالب‌های لوف برای درست کردن کیک‌های صبحانه که حالت مستطیلی دارند هم به کار می‌روند. اندازه این مدل چندان بزرگ نیست اما می‌توانید برای استفاده بیشتر چند مورد از آن‌ها را بخرید.

۶. قالب پای

قالبی که برای تهیه پای سیب یا میوه‌های دیگر استفاده می‌شود، معمولا یک دایره است که گوشه‌های آن هلالی است و ارتفاع کمی دارد؛ یعنی نمی‌توان آن را برای تهیه کیک به کار برد. بعضی از آن‌ها کف و دیواره جدا از هم دارند؛ اما مدل‌هایی هم هستند که در آن‌ها این دو از هم جدا نیستند.

۷. قالب تارت

قالب تارت شبیه قالب پای است اما انگار فرزند آن به حساب می‌آید؛ چون اندازه کوچک‌تری دارد. معمولا تارت‌ها را به شکل جداگانه و تکی درست می‌کنند؛ به همین خاطر، اندازه آن‌ها کوچک است.

۸. قالب کیک معمولی

قالب آخر، یک قالب ساده گرد یا مربعی است که دیواره‌های آن کمی بلند است اما وسط آن خالی نیستند و دیواره‌ها از هم جدا نمی‌شوند. البته بعضی از آن‌ها، کمی برآمدگی و زیبایی در کف خود دارند؛ اما مدل‌هایی از آن‌ها هم هستند که شکل ساده‌ای دارند.

انواع قالب کیک
قالب کیک ساده

در این مطلب دسپخت، انواع قالب کیک را به شما معرفی کردیم. اگر علاوه‌براین، قالب‌های دیگری هم می‌شناسید که بهتر است افراد با آن‌ها آشنا شوند؛ حتما اسم آن را برایمان بگویید تا به مواد بالا اضافه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا